راه توده

شماره 693 پنجشنبه 9 خرداد  ماه 1398

اردشیر آوانسیان و آوتیس سلطان زاده از بنیانگذاران حزب کمونیست ایران بودند. آوانسیان از جمله اعضای گروه 53 نفری بود که پس از سقوط رضاشاه از زندان آزاد شد و در بنیانگذاری حزب توده ایران شرکت کرد. سلطان زاده کتاب تحلیلی "رشد اقتصادی ایران و امپریالیسم" را از خود به یادگار گذاشت و آوانسیان کتاب خاطرات خود را. هر دو از جمله ارامنه عضو حزب توده ایران و حزب کمونیست ایران بودند.

آوتیس سلطان زاده

اردشیر آوانسیان

مرور تاریخ ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57

درختی سقوط کرد

که ریشه هایش پوسیده بود!

شاه در ابتدای سال 57 فرستاد دنبال علی امینی که میدانست سیاست را بهتر از او می شناسد و با اوضاع مملکت آشناتر از اوست. اما امینی با  شناختی که از شاه داشت پذیرش دوباره نخست وزیر را رد کرد. او پیش از آن که حوادث سال 57 اوج بگیرد به شاه گفت یکی از انقلابیون را نخست وزیر کنید. شاه پرسید مثلا چه کسی را؟ و امینی گفت همین مهندس بازرگان را نخست وزیر کنید. و سپس طرح های اصلاحی خود را نیز با شاه در میان می گذارد. علی امینی بعدها در خاطرات پراکنده اش که در کتاب "بربال بحران" جمع آوری شده می نویسد که شاه به هیچکدام از توصیه های من در سال 57 توجه نکرد و به همه آنها با سوء ظن برخورد کرد و خود را سپرد به دست حوادث.


خود کامگی

شاهنشاهی

در ج. اسلامی

تکرار شد!

-----------------------------

گیریم که تن شاملو در قبر بلرزد

چرا تن رهبر

با آگاهی از

غارت کشور

نمی لرزد!

-----------------------------

دردسرهای

نسنجیده گوئی

رهبر ج. اسلامی

-----------------------------

روی سقوط

ترامپ نباید

سرمایه گذاری

سیاسی کرد!

دمیتری سِد‌ف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه  - کیوان خسروی

-----------------------------

پس از 4 دهه

همسانی

سیاست حزب

کمونیست عراق

با سیاست

حزب توده ایران!

-----------------------------

آتش بیاری

نیویورک تایمز

برای حمله به ایران

"فروزنده فرزاد"

-----------------------------

مارکسیسم و شرق - 16

ناموزونی رشد

و رشد ناموزون

-----------------------------

نتایج فاجعه بار

آزمایش های

اتمی امریکا

در اقیانوس آرام

اومانیته - ترجمه آذرنگ

-----------------------------

سکه ای تقلبی

که در آمریکا

ضرب شده است!

ساویتسکایا راسیا

ترجمه - آزاده اسفندیاری

-----------------------------

سرمقاله 693

یا رهبر خود مذاکره کند

یا روحانی را مسئول مذاکره کند

 

بدنبال سفر دونالد ترامپ به ژاپن، اعلام شد که نخست وزیر ژاپن در چارچوب طرحی برای میانجیگری میان ایران و امریکا به تهران سفر خواهد کرد. ظاهرا ترامپ نیز در جریان سفر به ژاپن، پشتیبانی خود را از سفر نخست وزیر آن کشور به ایران اعلام کرده است. در عین حال نخست‌وزیر ژاپن در نشست خبری خود با ترامپ گفت: ما موضع خود را درباره برجام اعلام کرده‌ایم. صلح و ثبات در غرب آسیا برای ژاپن، آمریکا و تمام جهان مهم است.

اعلام سفر نخست وزیر ژاپن در حالی است که قرار است نخست وزیر عراق نیز در چارچوب فراهم کردن زمینه مذاکرات میان ایران و امریکا بزودی به تهران سفر کند. در هفته اخیر وزیرخارجه عمان نیز به ایران آمد و مستقیما با رهبر جمهوری اسلامی گفتگو کرد. هر چند برخی ملاقات وزیر خارجه عمان با رهبر را به معنای کنار گذاشتن وزارت خارجه از امور بین المللی و تصمیم های مربوط به رابطه با امریکا می دانند. اما در واقع ملاقات مستقیم با رهبر از آنروست که طرف های میانجی می خواهند مسائل را مستقیم از زبان خود وی بشنوند تا بعدا زیر آن نزند، همانطور که بارها در باره برجام جا خالی داده است. از طرف دیگر هم وزارت خارجه روحانی هم ترجیح می دهد توپ مذاکرات را به زمین بیت رهبر بیاندازد و از کانال خود او پیش ببرد تا بعدا طلبکار دولت و ملت نشود یا اینکه مسئولیت و اختیارات را صریحا و کاملا به دولت واگذار کند.

به هر حال آنچه مهم است نفس کوشش و تلاش برای میانجگیریست که از قرار در حال پیشرفت است. سخنان اخیر ترامپ در کنفرانس مشترک خبری با نخست وزیر ژاپن مبنی بر اینکه:

«ما می‌توانیم با ایران به توافق برسیم. به دنبال تغییر حکومت ایران نیستیم. اعتقاد دارم که رسیدن به یک توافق جدید با ایران امکان پذیر است. من بدنبال ضربه زدن به ایران نیستم، فقط می خواهم مطمئن شوم که ایران سلاح اتمی تولید نخواهد کرد. همچنین اعتقاد دارم که باید ایران  به عرصه بین المللی باز گردد زیرا این کشور ظرفیت اقتصادی عظیمی دارد.»

 می تواند علامتی باشد برای تامین خواست ایران که مذاکرات از موضع تهدید نباید باشد.

از طرف دیگر ایران پیشنهادهایی برای انجام گفتگو با عربستان و کشورهای منطقه و همچنین انعقاد یک قرارداد عدم تجاوز را داده است که با استقبال روسیه هم مواجه شده است. ضمن اینکه گفته می شود که رئیس جمهور روسیه بزودی به عربستان سفر خواهد کرد که در اینصورت چنین قراردادی می تواند در گفتگوهای رهبران روسیه و عربستان نیز مطرح شود. سخنان ترامپ می تواند رهبران عربستان را تشویق کند به اینکه به گفتگو با ایران تن دهند. .. ادامه

-------------------------------------------------------------------------------------

خاطرات شعبان جعفری به کوشش هما سرشار - 9

داستان های من و آخوندها!

-------------------------------------------------------------------------------------

دیدار جوانان توده ای با فیدل کاسترو

فستیوال جوانان در کوبای انقلابی. سرپرستی هیات اعزامی جوانان توده ای، به این فستیوال را زنده یاد کیومرث زرشناس مسئول سازمان جوانان حزب توده ایران برعهده داشت. این فستیوال پیش از انقلاب 57 برگزار شد. پس از انقلاب زرشناس نیز همراه بسیاری از رهبران حزب توده ایران به میهن بازگشت و یکی از درخشان ترین سازماندهی های جوانان توده ای و پرشور انقلابی ایران را از خود به یادگار گذاشت. در پلنوم وسیع هفدهم حزب توده ایران که درتهران برگزار شد، زرشناس به عضویت کمیته مرکزی انتخاب شد. در جریان یورش به حزب توده ایران او نیز دستگیر شد و پس از تحمل دوران سخت شکنجه و سلول انفرادی در جریان فاجعه ملی قتل عام زندانیان سیاسی در زیر زمین زندان اوین به دار آویخته شد. عکس مربوط به دیدار هیات اعزامی جوانان توده ای با فیدل کاسترو رهبر کوباست و آن که با پیراهن تیره رنگ درکنار کاسترو ایستاده کیومرث زرشناس است.

-------------------------------------------------------------------------------------

یک جنبش انقلابی در یمن جریان دارد

"الناز گرجی"

--------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است