فریدون ابراهیمی

راه توده

شماره 766 چهارشنبه 19 آذر 1399

میر جعفر پیشه وری روزنامه نگار و منتخب مردم تبریز برای مجلس و رهبر حکومت ملی و مترقی آذربایجان. فریدون ابراهیم فارغ التحصیل حقوق سیاسی دانشگاه تهران و دادستان کل آذربایجان در حکومت ملی آذربایجان. درباره وی مقاله مستقلی را در همین شماره می خوانید.

میر جعفر پیشه وری

برگ های زرین خاطرات ارتشبد فردوست

ریشه های شورش مردم

در نارضایتی از حکومت است!

در دهه 1370 چند کتاب مهم در ایران منتشر شد. ناشر این کتاب ها، موسسه ای بود که نام خود را "موسسه پژوهشی" اعلام کرده بود اما ظاهرا وابسته به وزارت اطلاعات بود و کتاب هائی که منتشر کرد، گرچه نام خاطرات داشت، اما اغلب یا مستند به بازجوئی های زندانیان بود و یا متن نوشته های آنها. این که این موسسه در اختیار چه کسی بود و یا نبود و آنچه منتشر شد در چارچوب کدام برنامه بود اهمیت کلیدی ندارد، زیرا اهمیت کلیدی در اطلاعاتی است که در این کتاب ها وجود دارد. همین اطلاعات سبب شد تا بعدها، جمهوری اسلامی متوجه شود بی گدار به آب زده و به همین دلیل نه تنها دیگر اجازه تجدید چاپ آنها داده نشد؛ بلکه آنچه را هم که در بازار کتاب بود جمع کند. از جمله این کتاب ها "ظهور و سقوط سلطنت پهلوی" یا "خاطرات ارتشبد حسین فردوست" بود که اکنون سالهاست که حتی یک نسخه آن در کتابفروشی های ایران پیدا نمی شود.


"چاپلوسی"

جاده نفوذ

و جاسوسی را

هموار می کند!

--------------------

هدف از حمله

نظامی به ایران

سرنگونی نیست

--------------------

از 16 آذر

سال آخر خاتمی

تا 16 آذر

سال آخر روحانی

--------------------

شکست ارمنستان

از مثلث اسرائیل

آذربایجان و ترکیه

بنیاد استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

--------------------

فریدون ابراهیمی

دادستانی که به

 دار آویخته شد!

--------------------

ترکیه

عضو سرکش

پیمانهای اروپائی

اومانیته- ترجمه آذرنگ

--------------------

عزل چوبایس

به معنای آغاز

تحولاتی مهم

در روسیه است؟

گردآوری و ترجمه - آزاده اسفندیاری

--------------------

سرمقاله 766

گره بحران همه جانبه ایران

هر روز کورتر می شود

کمتر کسی تردید دارد که کشور ما در یک بحران عمیق اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و حتی اخلاقی فرو رفته است. فقط برای نمونه‌‌ای از ابعاد این بحران، بنابر آمار رسمی جمعیت کشور در 10 سال گذشته از 80 میلیون تن به 70 میلیون کاهش پیدا کرده و 10 میلیون تن از کشور مهاجرت کرده‌اند. برای الویت واکسن کرونا اعلام شده که حدود 20 میلیون تن از جمعیت کشور را سالمندان، بیماران مزمن قلبی، ریوی، مبتلایان به دیابت، افراد دچار ضعف ایمنی مانند مبتلایان به سرطان تشکیل می دهند. شمار رسمی معتادان 2 میلیون و 800 هزار تن، مبتلایان تزریقی 1 میلیون، مبتلایان به ایدز 150 هزار، مصرف کنندگان به اصطلاح تفریحی مواد مخدر تا 8 میلیون و شمار معتادان به الکل از شمار خارج اعلام شده است. به اینها باید آمار رسمی 30 درصد گرسنه و نزدیک به 70 درصد زیر خط فقر را افزود که خود شدت بحران را در همه جهات نشان می دهد.

علاوه بر بحران داخلی، تنش در روابط بین المللی نیز خود یکی از عوامل اصلی نابسامانی کنونی است و تشدید کننده آن. این بحران‌ها با رقابت‌های سیاسی داخلی و تلاش دیوانه وار ارتجاع مذهبی و جناح‌های راست حکومتی برای بدست گرفتن کامل قدرت توام شده و می رود که مهار وخامت اوضاع اقتصادی و اجتماعی را ناممکن کند. نه تنها از داخل و خارج عده‌‌ای برای زمینگیر کردن اقتصاد و معیشت مردم به هر قیمت تقلا می کنند بلکه گرایش‌های ناهنجاری در همین سمت در میان برخی قشرهای اجتماعی نیز دیده می شود. مسئله فقط سلطنت طلب‌ها و بخشی از اپوزیسیون نیست که رسما یا عملا از ترامپ و آمریکا می خواهند به ایران حمله کند. مسئله فقط بخشی از حکومت و ارتجاع مذهبی داخلی هم نیست که با ترامپ و آمریکا همسو شده و منافع خود را در ادامه تحریم‌ها و فشار بیشتر به مردم می بیند. مسئله این نیز هست که بخش نسبتا قابل توجهی از افکار عمومی هم به چنین راه حل‌هایی که مستلزم فشار هرچه بیشتر به زحمتکشان و بی پناه ترین قشرهای جامعه ماست متمایل هستند. ... ادامه

-----------------------------------------------------------------------

جنبش ملی آذربایجان

نه از آسمان فرود آمد

و نه از آنسوی مرزهای ایران!

یدالله کنعانی (نمینلی)

-----------------------------------------------------------------------

مردم "پرو"

خواهان تغییر

قانون اساسی

به سبک شیلی اند

ترجمه و تدوین الناز گرجی

سفر رئیس جمهور مصر به فرانسه

مصر نگران

جاه طلبی های

اردوغان است!

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

-----------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

 

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

--------

 

حساب بانکی
N.Vernis
PostbankEssen
DE42360100430517751430

 

با آدرس ای میل زیر می توانید

با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com