راه توده

شماره 820- چهارشنبه 6 بهمن 1400

اردشیر آوانسیان و  عبدالصمد کامبخش از بنیانگذاران حزب کمونیست ایران بودند که پس از سقوط رضاشاه در بنیانگذاری حزب توده ایران شرکت کردند. کامبخش دوره خلبانی را زمان رضا شاه در روسیه گذرانده و افسر خلبان بود. آوانسیان از چهره های برجسته گروه 53 نفر در زندان رضاشاه بود.

عبدالصمد کامبخش

اردشیر آوانسیان

1400 سال مقاومت ایرانیان

در برابر اعراب و اسلام خلافتی

این یکی از مقالات زنده یاد احسان طبری است که در سالهای پیش از انقلاب در مجله "دنیا" منتشر شد. وسعت آگاهی و اطلاعات او از تاریخ ایران و تاریخ اسلام در کنار دانش وسیع عملی- اجتماعی او شاید دیگر در ایران تکرار نشود. در این مقاله تحقیقی می خوانید که چگونه ایرانیان در مقابل اسلام تحمیلی خلفا و سلطه اعراب بر ایران مقاومت کردند و چگونه مذهب به فساد و قدرت آلوده شده "زرتشتیان" به همراه سلطنت ساسانیان فروپاشیدند.

تصاویری که از ابومسلم خراسان (سمت راست) و بابک خرمدین ( سمت چپ) بصورت نقاشی در دست است و عنوان نیز انتخاب راه توده بر حسب مضمون مقاله)


روسیه ستیزی

آلوده به دروغ

و مردم فریبی

-----------------------------

سالهای پس از انقلاب 57- 2

سیر رویدادهای

مهم جهان ومنطقه

پس از انقلاب 57

-----------------------------

رقابت صفویان

و عثمانی ها

در ایران

دکتر سروش سهرابی

-----------------------------

اقدام سریع

و بموقع سازمان

امنیت جمعی

در قزاقستان

اسدالله کشتمند (عضو رهبری

حزب دمکراتیک خلق افغانستان)

-----------------------------

طبری آینده تحجر مذهبی را

در خشت خام دید

رمز ابدی

سقوط ارتجاع

-----------------------------

روسیه در دورانی

دشوارتراز دوران

لنین و استالین

قرار دارد!

سایت حزب کمونیست روسیه

ترجمه- بهمن دوستار

-----------------------------

ارتش اوکراین

به کمک "ناتو"

در تدارک جنگ

در شرق این کشور!

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی

-----------------------------

سرگذشت جوان ترین

سندیکالیست جهان

"رضا نافعی"

-----------------------------

سرمقاله 820

حمایت مردم از گردش به شرق

یگانه راه مقابله با مخالفان آن است!

سفر ابراهیم رئیسی به مسکو حادثه ای مهم در جمهوری اسلامی بود، نه از جهت دستاوردهای داشته یا نداشته آن که کسی، اطلاع درستی درباره آن ندارد و نمی گوید، بلکه از آن جهت که موجب رویارویی آشکار دو نگاه به شرق و نگاه به غرب – البته از نوع حکومتی آن- شد. این سفر و هیاهوی پیرامون آن هم وجود این دو نگاه را بیش از هر زمان دیگر آشکار کرد و هم سقوط و ابتذال هر دو گرایش را نشان داد که درواقع نمادی از سقوط سیاست در ایران است. آنچه در حول و حوش این سفر گذشت و می گذرد بسیاری مسائل را آشکار و بسیاری پندارها را برطرف کرد. پیش از هر چیز معلوم شد که طرفداران نگاه به غرب نیز که در میان برخی اصلاح طلبان جای گرفته اند آنگاه که پای مناسبات و رابطه با شرق به میان می اید دست کمی از دسته بندی مداحان و جبهه پایداری ندارند و در خشک مغزی و هوچی گری با آنها رقابت می کنند.

انبوهی از تفسیرهای پوچ درباره کوتاهی و بلندی میزی که پوتین و رئیسی پشت آن نشسته بودند و درباره نحوه استقبال تا مرز چهره شناسی طرفین و نماز خواندن رئیسی در کاخ کرملین در رسانه های دو جریان نگاه به شرق و نگاه به غرب منتشر شد، بدون کمترین ضرورت و فایده ای. از همه مبتذل تر جنجال هایی بود که پیرامون استقبال گویا تحقیرآمیز پوتین از رئیسی در رسانه های نزدیک به اصلاح طلبان منتشر شد. در شرایطی که می دانند از نظر هنجارها و تشریفات دیپلماتیک، رئیسی همردیف و همرتبه پوتین محسوب نمی شود که همردیف او در ایران آیت الله خامنه ایست نه رئیسی. همانطور که همردیف وی در آلمان صدراعظم آن کشور است نه رئیس جمهور آلمان. ولی دو طرف جنجال نمی خواهند واقعیت ها را به مردم بگویند زیرا یکی می خواهد از این دیدار برای بزرگ کردن رئیسی استفاده کند و دیگری برای تحقیر او. تنها چیزی که در این میان مطرح نیست، ضرورت ها، اهداف و دستاوردهای این سفر است که هر دو طرف قصد پنهان کردن آن را دارند. .. ادامه   

------------------------------------------------------------------------------------

به قلم صادق هدایت

ازبکستانی که اتحاد شوروی ساخت

 

درباره صادق هدایت، همه چیز گفته می شود و ادعا می شود، جز آنچه که باز می گردد به علاقه او به حزب توده ایران و همکاری و همراهی اش با رهبران این حزب. در این عکس که مربوط به ۱۶ آذر سال ۱۳۲۴ است، صادق هدایت را می بینید همراه با دکتر علی اکبر سیاسی استاد و رئیس دانشگاه تهران و دکتر فریدون کشاورز عضو هیات سیاسی وقت حزب توده ایران در جریان سفر به ازبکستان برای حضور در مراسم سالگرد تاسیس دانشگاه تاشکند پایتخت این جمهوری.

هدایت در نامه ۱۷ دی ۱۳۲۴ خود به دکتر حسن شهید نورایی که از دوستان بسیار نزدیک هدایت بود، در ستایش از آنچه که انقلاب اکتبر و اتحاد شوروی در دگرگونی یکی از عقب افتاده ترین مناطق آسیائی بوجود آورد می نویسد:

«باری، جای شما خالی، به طور غلط انداز به همراهی آقایان دکتر سیاسی و دکتر کشاورز از طرف انجمن فرهنگی برای ١٥ روز به مناسبت جشن ٢٥ ساله دانشگاه تاشکند دعوت به آن صفحات شدیم. منهم دعوت را اجابت کردم و حالا دو هفته می‌گذرد که از مسافرت برگشته‌ام. برای اشخاص کنجکاو و پر از انرژی چیزهای دیدنی و مقایسه‌کردنی بسیار داشت و آئینه عبرت به شمار می‌رفت که در مدت ٢٥ سال کم و بیش یک ملت عقب مانده در تمام شئونات فرهنگی و اجتماعی چه ترقیاتی کرده بود. رویهمرفته بسیار خوش گذشت اما چه فایده که به مصداق مثل "شیخ حسن کشکت را بساب" وقتی که از خواب پریدم باز جلو تغار کشک خودم را دیدم.»

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

-------------------------------------------------------------------------------------

واقعیاتی که غرب

درباره جنگ

اوکراین نمی گوید

روزنامه پراودا- ترجمه آزاده اسفندیاری

قتل عام تاریخی

کمونیست ها

در کودتای اندونزی

اومانیته - ترجمه آذرنگ

-------------------------------------------------------------------------------------

سال 2021، سال اتحادها بود!

موسسه راهبردی روسترات

ترجمه- کیوان خسروی

--------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen

IBAN DE42360100430517751430

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com