روزشمار تاریخ- 5

اعدام آزادیخواهان

وروزنامه نگاران در باغشاه تهران

 

این پنجمین بخش از روزشمار تاریخ انقلاب مشروطه تا انقلاب 57 است که تاکنون 4 بخش دیگر آن در شماره های گذشته راه توده منتشر شده است. در بخش پنجم با وقایع روز تهران و شهرهای بزرگ کشور در روزهای کودتای محمد علیشاه علیه مشروطه و به توپ بستن مجلس شورا آشنا می شوید. اعدام انقلابیون و روزنامه نگاران در باغشاه تهران و شمشیری که محمدعلیشاه از رو برای مشروطه و آزادیخواهان بست و شیخ فضل الله نوری از آن حمایت کرد. تمام اخباری که می خوانید در جراید وقت منتشر شده که دکتر عاقلی با زحمت بسیار آنها را از این جراید استخراج و در کتاب دو جلدی و ماندگار "روزشمار تاریخ انقلاب مشروطه تا انقلاب 57) منتشر کرده است. عکس نیز از آرشیو رویدادهای کودتا و اعدام انقلابیون بر سر در دروازه باغشاه تهران استخراج شده است. به همه علاقمندان تاریخ معاصر ایران باز هم توصیه می کنیم این روزشمار را با دقت مطالعه کنند. آنکه نداند چه گذشت، نمیتواند بداند چه می گذرد!

 

راهتوده

شماره 866- چهارشنبه 29 دیماه 1401 

 

هوشنگ قربان نژاد از زندانیان کودتای 28 مرداد بود که 15 سال در زندان کودتا ماند. پس از انقلاب عضو کمیته مرکزی حزب شد و در یورش به حزب دستگیر و اعدام شد. سرنوشتی که برای رفعت محمد زاده (اخگر) عضو مشاور هیات سیاسی حزب نیز در قتل عام 67 رقم خورد. اخگر از سال 60 از معدود مخالفان ادامه سیاست حزب در برابر ج. اسلامی بود.

رفعت محمد زاده

هوشنگ قربان نژاد


نقش رسانه های

دلار زده ایران

علیه منافع ملی

----------------------------

جوجه های مافیا

زیر پر و بال

سرمایه داری تجاری رشد کردند!

----------------------------

دلیل سقوط اعتبار

روزنامه ها

درایران چیست؟

----------------------------

مصاحبه کیانوری، با خبرنگار "رولوسیون" چند روز پیش از

یورش به حزب توده ایران

کیانوری:

 تلاش ما  اینست

که ارتجاع علیه

اهداف انقلاب 57

حاکم نشود!

----------------------------

پیش بینی کیانوری

از یورش به حزب

آیا در جمهوری اسلامی یورش به حزب تودۀ ایران قطعی است؟

این سئوالی است که در یکی از جلسات پرسش و پاسخ از زنده یاد کیانوری دبیر اول وقت حزب توده ایران کردند و  او، هر چند با مقداری خوش بینی و اطمینان خاطر نسبت به آیت الله خمینی، پاسخی دقیق و در عین حال با پیش بینی چنین یورشی داد که می شنوید این جلسه پرسش و پاسخ بهار سال ۱۳۵۹ برگزار شده بود.

https://youtu.be/VhBNfbkB-1A

----------------------------

پیروزی استالینگراد

در اوکراین

تکرار می شود!

بنیاد فرهنگ استراتژِیک

نویسنده: دمیتری فومینکو

مترجم- بهمن دوستدار

----------------------------

انگلستان

تحت محاصره

اعتصاب و اعتراض

ترجمه و تدوین: عسگر داوودی

----------------------------

حضور هیات نمایندگان

حزب کمونیست روسیه در سفارت چین

فروپاشی

جهان تک قطبی

سرعت گرفته است!

سایت حزب کمونیست روسیه

ترجمه- آزاده اسفندیاری

----------------------------

سرنوشت مرگباری که امریکا

برای اروپا رقم زده!

بنیاد فرهنگ استراتژیک-

 ترجمه: ثریا آذری

----------------------------

سرمقاله 866

روشن بینی اصولگرایان منتقد

در برابر اصلاح طلبان منتقد

طی سه دهه گذشته در جمهوری اسلامی بتدریج یک حلقه بسته تصمیم گیری خودی شکل گرفته که نتیجه تصمیمات آن به ایجاد یک تعداد الیگارش ها و مافیاهای اقتصادی خودی و بدتر از آن روش های جاافتاده و تکراری برای غارت ثروت ملی و خروج آن از کشور انجامیده است. خروج ۷۰ میلیارد دلار به کانادا در طی یک سال و نیم توسط همین خودی ها نمادی از نتیجه وخیم این برنامه ریزی ها و سیاست ها و روش های تکراریست. دولت ها جابجا می شوند و می ایند ومی روند ولی نوع تصمیمات و سمت و سوی آنها تغییر نمی کند. هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا، با وجود پرخاش و کارشکنی در حد ضدیت با منافع ملی که با همدیگر دارند، در این سیاست ها و تداوم آنها نقش دارند. پرخاش و تقابل آنها هرگز روی مسائل واقعی و عمیق اقتصادی و اجتماعی نمی رود و دعوای آنها بیشتر بر سر نحوه تقسیم این ثروت غارتی است نه متوقف کردن آن. دعوای دیروز اصولگرایان با دولت روحانی و دعوای امروز اصلاح طلبان با دولت رئیسی هر دو از این جنس است. همه بحث ها در حاشیه است و هرگز مسائل بنیادین اقتصادی و اجتماعی و تغییر مسیر سه دهه گذشته در آن مطرح نمی شود.

در کنار این دو جریان اصلی اصلاح طلبی و اصولگرایی خودی جریان های حاشیه ای انتقادی نیز وجود دارند که روزبروز صدای آنها بلندتر می شود. موسسه مطالعات دین و اقتصاد به ریاست فرشاد مومنی - با حضور رسانه ای بیشتر- و اندیشکده تحریریه که چهره مطرح آن عطا بهرامی است - با حضور رسانه ای کمتر- نمونه هایی از این جریان های اصلاح طلبی و اصولگرایی انتقادی غیرخودی در کنار جریان های اصلی هستند. اینان نسبت به سیاست های گذشته و امروز نقدهای جدی و سنگین از منظر منافع ملی و پیشرفت کشور دارند و باوجود آنکه توسط قدرت و صدا و سیمای در اختیار پایداریچی ها طرد و نادیده گرفته می شوند کوشش خود را برای بیرون امدن از زیر سایه جریان های اصلی و ارائه پیشنهادهای جایگزین و ارتباط با مردم بیشتر کرده اند که در جای خود بسیار مثبت است.

این دو جریان خود نیز با وجود نقدهای مشابهی که نسبت به روندهای اقتصادی و اجتماعی کنونی دارند در برخی از پیشنهادها با یکدیگر اختلاف دارند. در واقع اختلاف اصلی آنها از منظر درک متفاوت از ژئوپولیتیک جهانی است. جریان اصلاح طلبی انتقادی جهان را همچنان یک جهان تک قطبی می داند که ایران باید برای پیشرفت از خودش دربرابر حمله کالاهای آن محافظت کند. اصولگرایی انتقادی جهان را در حال گذار به نظامی چندقطبی و شرط پیشرفت ایران را در ادغام در اقتصاد جبهه شرق می بیند. این بنیان اختلاف این دو جریان است که در پیشنهادهای آنها بازتاب می یابد. مثلا با آنکه هردوی آنها بدرستی صنایع داخلی از نوع پتروشیمی ها و فولادسازی ها را درواقع شکل دیگری از صدور مواد خام و تجاری می دانند پیشنهادهای آنها در زمینه حمایت از رشد واقعی صنایع داخلی با یکدیگر متفاوت است. اصلاح طلبان انتقادی خواهان جلوگیری از واردات از همه کشورها و اصولگرایان انتقادی خواهان باز شدن مرزها و برداشته شدن گمرکات با کشورهای همسایه و اوراسیا هستند.... ادامه

----------------------------------------------------------------------------

سالگرد تولد"به آذین"

انسان و مترجمی بزرگ

وصیت نامه

 "به آذین":

همه را می بخشم

و رخت برمیبندم!

به آذین درجوانی، کتاب خاطرات او از زندان جمهوری اسلامی و سفر به هندوستان و دیدار با ایندیرا گاندی نخست وزیر این کشور که بعدها ترور شد.

----------------------------------------------------------------------------

مقابله قاطع

"لولا" با کودتاگران

تدوین و ترجمه از اومانیته- جعفر پویا

انگلستان در محاصره

اعتصاب فلج کننده

اومانیته- ترجمه آذرنگ

-------------------------------------------------------------------------

فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است