یادمانده های علی خدائی- 84
دیدارهائی که با دکتر اختر کامبخش
در چکسلواکی و لایپزیک داشتم!

خوشبختانه در دورانی که من در افغانستان با زنده یاد فروغیان باهم کار می کردیم و ارتباط شبانه روزی داشتیم، توانستم بیشتر با شخصیت کامبخش آشنا شوم. البته شمس بدیع تبریزی هم خاطرات جالبی را در باره کامبخش تعریف می کرد. از جمله نکاتی که فروغیان همیشه روی آن تاکید داشت این بود که کامبخش بسیار ملایم و بردبار بود و یک شخصیت سیاسی و حزبی بسیار مسلط. اگر او زنده مانده بود و پس از انقلاب با رهبری حزب به داخل کشور بازگشته بود، بعضی زیاده روی ها در ارتباط با جمهوری اسلامی رخ نمی داد، مخصوصا که کیانوری از تنها کسی که حرف شنوی داشت و او را قبول داشت کامبخش بود. در حقیقت کامبخش کیانوری را به حزب آورده بود.

راه توده

شماره 370   دوشنبه 26 تیر ماه 1391

فرزداد دادگر

ابوالحسن خطيب

حسين قلمبر

فاطمه مدرسی


"شورای رهبری"
آب در لانه
مورچگان حکومتی
-----------------------------

نظرات
جنون آمیز مائو
سرمشق خامنه‌ای
و احمدی نژاد

مائو در سال 1955 اعلام کرد که اگر ایالات متحده جنگ جهانی سوم را آغاز کند نتیجه آن "برای کمونیست‌ها و خلق‌های انقلابی جهان سودمند خواهد بود" و در 1958 مدعی شد "می‌توان تصور کرد که نیم یا یک سوم بشریت جان سالم بدر خواهند برد. پس از چند برنامه پنج ساله، می‌توان این جمعیت را بازسازی کرد. زیرا سرمایه‌داری به کلی نابود شده است و ما به صلحی پایدار دست یافته ایم." حالا نگاه کنید به نظرات مقلدانه احمدی نژاد و خامنه ای و شماری از فرماندهان سپاه، که کپی برداری از همین اندیشه جنون آمیز مائوست.

-----------------------------
کمونیست های یونان
شرایط جهانی را
آماده انقلاب می بینند!
ترجمه و تدوین عسگر داوودی
-------------------------------
چهره های درخشان- مریم فیروز
دیدارهای من
با صادق هدایت
در آخرین روزهای
پیش از رفتن
و خود را کشتن
-----------------------------

دست القاعده
و عربستان سعودی
تا افریقا دراز شده
ترجمه آذر فریتاش

-----------------------------
تاریخ جنبش کمونیستی ایران
دلائل شکل گیری
جنبش نیرومند
ملی کردن
نفت ایران
عبدالصمد کامبخش
-------------------------------

گریبان ثروتمندان
در جمهور چک
گرفته شد!

سایت حزب کمونیست روسیه
ترجمه آزاده اسفندیاری

وحشت از عقب نشینی
حق حاکمیت ج. اسلامی است!

ادامه سیاست نظامی- اتمی جمهوری اسلامی به مرزها تعیین کننده تکلیف حاکمیت کنونی و حتی فراتراز آن، تعیین تکلیف موجودیت جغرافیای کنونی ایران نزدیک شده است.
علی خامنه ای و گروهی از فرماندهان سپاه و شمار اندکی از روحانیون وابسته به بیت رهبری هنوز نمی خواهند شکست و نتایج فاجعه بار این سیاست را بپذیرند. نه آن که نمی دانند، بسیار هم خوب می دانند کدام فاجعه را آفریده اند، بلکه از عقب نشینی وحشت دارند. این وحشت نیز، نه وحشت از امریکا و اروپا و خارج، بلکه وحشت از درون است. این وحشت از درون از دو سو مانند یک قیچی عمل می کند:
1- مردمی که باید به آنها پاسخ بدهند: مسئولان این همه پافشاری در ادامه سیاست نظامی و کشاندن کشور به ورطه کنونی کیستند؟ و جایگاه آنها پس از قبول این شکست در حاکمیت کجاست؟
2- نیروهای درون حکومتی که در سالهای اخیر زیر شدیدترین فشارهای سیاسی و امنیتی بوده اند. چه نظامی و چه غیر نظامی. آنها بصورت مدعی جدی به صحنه باز خواهند گشت. چه آنها که زندانی اند و چه آنها که بیرون از زندان اند. اینها نیز گریبان طراحان و ادامه دهندگان سیاست نظامی و اتمی را خواهند گرفت. خواست آنها نیز همان خواست مردم خواهد بود. یعنی: جایگاه کسانی که این سیاست را طراحی و اجرا و پیگیری کردند از این پس در کجاست؟
از سوی دیگر، وضع کنونی قابل ادامه نیست. روز به روز گرانی و فقر و بیکاری و بحران اقتصادی بیشتر می شود. فشارهای سیاسی و اجتماعی نیز در کنار فشارهای اقتصادی و فقر و بیکاری عمیق تر شده و با آن در پیوند قرار میگیرد. حکومت هر روز منزوی تر می شود و قدرت های خارجی هر روز مهاجم تر. این قدرت ها بدرستی شرایط داخلی را ارزیابی کرده اند و میدانند که مردم آماده فرصت برای سرنگونی حاکمیت کنونی اند و بیم دارند که این فرصت بدست نیروهای مترقی مذهبی و غیر مذهبی بیفتد. بنابراین ضرورت حمله نظامی و یکسره کردن کار و سپردن حکومت بدست چهره های دیگری متفاوت با چهره حاکمیت کنونی اما تابع و همسو با غرب روز به روز بیشتر می شود.
از سوی دیگر عوامل و شبکه های نفوذی غرب و اسرائیل در سراپای حاکمیت و در حساس ترین ارگان‌ها و نهادها، مشوق سیاست نظامی و ادامه وضع موجوداند و به انواع بهانه‌ها، طراحان سیاست نظامی و اتمی را تشویق به ادامه راه می کنند.
در چنین شرایطی است که اخبار مربوط به کشاکش ها در درون سپاه پاسداران بعنوان تعیین کننده ترین نیروی سازمان یافته جمهوری اسلامی جدی تر از هر زمان دیگری باید دنبال شود.
اخبار و اطلاعاتی درونی که در لابلای اخبار و اظهار نظرها طرح می شود کدامند:
از دوران پس از کودتای 22 خرداد که به گفته فرمانده سپاه پاسداران، برخی از اعضای سپاه از "آزمایش بصیرت" سربلند بیرون نیامدند، تا به امروز هشت تن از فرماندهان سابق سپاه در سنین حدود 50 سالگی به اشکال مختلف و به شکلی مشکوک در گذشته اند. هفته گذشته نامه یکی از فرماندهان سابق ... ادامه

------------------------------------------------------------------------

محمد خان ضرغامی
ناجوانمردی زیاد دید
و بر سر آن جان باخت
اسفندیار صادق زاده

------------------------------------------------------------------------

مرگ سمندریان
آخرین شاگردان "نوشین"
صحنه زندگی را ترک می کنند

 به فیسبوک

راه توده

بپیوندید

---------

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------
 زنان 
--------
 سایت ها
--------
 تماس با  راه توده

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721 آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است
آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است