خاطرات دو جلدی زنده یاد "مجید مجید فیاض"

رقابتی تاریخی برای سلطه بر

امپراطوری مالی آستانقدس رضوی

از میان كتاب‌های خاطرات روشنگری، كه در سال‌های دولت خاتمی در ایران منتشر شد، شاید خاطرات "عبدالمجید مجید فیاض" از جمله كم نظیرترین آنها باشد. این كتاب، در 485 صفحه در تهران منتشر شد و در آخرین دوران حیات نویسنده، جلد دوم آن نیز انتشار یافت. در جلد دوم نکات خبری و تاریخی مهم و جالبی وجود دارد، اما به پای جلد اول نمی رسد. از جمله درباره سیدجلال تهرانی که در سال انقلاب 57 رئیس شورای سلطنت شد و بعد به خواست آیت الله خمینی استعفا داد و یا تولیت های آستان قدس رضوی و بویژه دو شخصیت در راس این امپراطوری مالی. یعنی پیرنیا و سپس ولیان. دومی علیرغم خودخواهی ها و استبداد نهفته ای که در خود داشت توانست چهره مشهد و خیابانهای اطراف آستان قدس را دگرگون کند. ما در شماره آینده از از جلد دوم خاطرات مجید فیاض نیز نکات را برگرفته و منتشر خواهیم کرد.

راه توده

شماره 435     پنج شنبه 7 آذر ماه 1392

فریبرز صالحی

ابوالحسن خاطیب

سعید آذرنگ

فرزاد دادگر


نامه حزب توده ایران

به آیت الله خمینی در سال انقلاب

ما طرفدار

جمهوری متکی

به اراده مردم هستیم!

--------------------------------------

فرمانده سپاه

سخنان استبدادی

دو شاه پهلوی

را تکرار می کند

--------------------------------

چرا دوران

احمدی نژاد

دوران عقب ماندگی

ایران است؟

دکتر سروش سهرابی

--------------------------------

گفتگو با تاریخ- کیانوری

از میان نسل جوان

رهبران جدید

حزب توده ایران

برخواهند خاست!

--------------------------------------

مصاحبه اومانیته  با رهبر

حزب کمونیست شیلی

نقش و اهمیت

"اکثریت جدید"

با برنامه

اصلاحات چپ

در انتخابات شیلی

ترجمه: ا. آذرفریتاش

---------------------------------

روزشمار تاریخ -17

آغاز وحشت

از استبداد نظامی

رضاخان سردار سپه

--------------------------------

سایه طالبان

بر سرلویه جرگه

و رئیس جمهور

افغانستان

ترجمه و تدوین- شیرین مرادی

-----------------------------------

نامه ها و پیام های

دریافتی خوانندگان

-----------------------------

حرکت سرخ پوشان

از روستاها

به طرف پایتخت تایلند

اومانیته- ترجمه جعفرپویا

وحشت کانون های قدرت

از ادامه توافق ژنو در داخل کشور

احمد اردستانی نماینده مجلس وابسته به سپاه و باند جبهه پایداری که مصباح یزدی بنیانگذاری کرده، درباره توافق هسته ای ژنو میان ایران و گروه 5+1 اعلام کرد: این موافقتنامه به جلیلی، رئیس پیشین هیات مذاکره کننده اتمی و نامزد شکست خورده جبهه پایداری در انتخابات، پیشنهاد شده بود ولی او زیربار آن نرفته بود. اگر سخنان آقای اردستانی دقیق باشد که نیست، چند معنا دارد.
اول اینکه باند احمدی نژاد و سپاه و جبهه پایداری هیچ شناختی از دیپلماسی شرایط داخلی و جهانی و تصوری از تحریم و پیامدهای تحریم نداشتند و کشور را وارد یک رویارویی با جهان کردند. زیربار نرفتن آنان به تفاهم یعنی کشاندن کشور به فلاکت و ورشکستگی که اکنون برای دولت حسن روحانی میراث گذاشته اند.
دوم اینکه آقای خامنه ای نیز با دست زدن به یک ماجراجویی و محاسبات کودکانه و دیپلماسی به اصطلاح تهاجمی در خارج، بدون داشتن پشتوانه مردمی در داخل مدت ده سال مردم و کشور را وارد یک رویارویی بی دلیل با جهان کرد و دست آخر نیز مجبور شد تسلیم شود.
اما سخنان آقای اردستانی دقیق نیست. یعنی در واقع مربوط به دوران اول احمدی نژاد و زمانی است که هنوز تحریم ها برقرار نشده و به نتیجه نرسیده بود. در دوره دوم آنان حاضر بودند هر امتیازی بدهند و این غرب بود که نمی پذیرفت. موانع و فشارهایی که در همین مذاکرات اخیر از طریق اسرائیل و نیروهای محافظه کار و محافله وابسته به اسرائیل در امریکا و اروپا به دولت اوباما و حتی دولت های اروپایی وارد شد کاملا نشان داد که محال بود که دولت امریکا حتی اگر هم می خواست بتوانست با تیم جلیلی و دولت احمدی نژاد به توافق برسد، مگر آنکه ده ها بار بیش از این امتیاز کسب می کرد تا بتواند صدای آن محافل را خاموش کند. این نکته ای بود که جان کری نیز در مصاحبه مطبوعاتی خود پس از امضای توافقنامه بدان اشاره کرد. وی خطاب به رهبری اسرائیل و جنگ طلبان کنگره امریکا گفت که اینان همچنان بر ادامه و تشدید تحریم ها پافشاری می کنند ولی توجه ندارند که تحریم ها اگر تا به امروز موفق بود و عمل کرد از آن رو بود که جامعه جهانی با آن موافق و بدان پایبند بود. اکنون دولت جدیدی در ایران بر سرکار امده که بطور جدی خواهان مذاکره است و جهان نمی پذیرد که ما دولتی را که خواهان مذاکره است بیشتر تحریم کنیم. بنابراین ادامه سیاست تشدید تحریم ها در این شرایط غیرعملی است و به شکاف در جامعه جهانی و ناکارامد شدن تحریم ها منجر خواهد شد.
همین سخنان به روشنی نشان می دهد که این آقای جلیلی نبود که زیر بار چنین توافقنامه ای نرفت، بلکه این غرب و قدرت های جهانی بودند که جز تسلیم کامل و صرفنظر کردن از غنی سازی و پذیرش بازرسی تا حد بازرسی که به صدام حسین تحمیل کردند و تا زیر تخت اتاق خواب کاخ او را برای یافتن به اصطلاح سلاح های کشتارهای جمعی بازرسی کردند به چیزی دیگری رضایت نمی دهد. در واقع این مردم ایران بودند که پیروز واقعی و معمار اصلی مذاکرات و توافقنامه ای بودند که در ژنو امضا شد. آنها بودند که با آگاهی و تجربه سیاسی عمیق و شرکت خود در انتخابات و انتخاب حسن روحانی امکان این را بوجود اوردند که یک دولت جدید با چهره ای جدید و با تیمی جدید از دلسوزان و نیروهای کارآمد دستگاه دولتی بتواند در صف واحدی که در جهان علیه ایران شکل گرفته بود شکاف اندازد و حداکثر امتیاز ممکن را در بدترین شرایط اقتصادی و سیاسی داخلی و مناسبات بین المللی بدست آورد. ... ادامه

-----------------------------------------------------------------------------------

24 سال از اعدام

فاطمه مدرسی (فردین) گذشت!

عکسی تاریخی
که سرانجام

 به راه توده رسید

-----------------------------------------------------------------------------------

فیلم مخالفت مردم مولداوی

برای پیوستن به اتحادیه اروپا را ببینید

اوکرائین

تسلیم فشار اتحادیه اروپا نمی شود!

سایت حزب کمونیست روسیه و روزنامه پراود

ترجمه آزاده اسفندیاری

 به فیسبوک

راه توده

بپیوندید

---------

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  راه توده

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721

آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است