راه توده

شماره 527  پنجشنبه 14 آبانماه 1394

سرهنگ کبیری

سرهنگ آذرفر

ناخدا افضلی

سرهنگ عطاریان

ضربه کمر شکن 28 مرداد

بر پیکر لرزان دمکراسی در ایران

 

آنچه را می خوانید تحلیل دقیقی است از کودتای 28 مرداد که محمد علی عموئی عضو هیات سیاسی و دبیر کمیته مرکزی حزب توده ایران تا یورش به حزب توده ایران در سال ،61 در گفتگو با روزنامه شرق بیان داشته است. گفتگو را مزدک دانشور و پژمان موسوی انجام داده اند.

در زمان شاه، نه فقط ما را کشتند و دهانمان را بستند و به زندان انداختند، بلکه مرتب علیه ما تاریخ ‌سازی کردند. ۲۵سال در زمان شاه صدای «عمویی‌ها» جایی شنیده نشد، زیرا اساسا مجال صحبت‌ کردن به ما را ندادند و شروع کردند به تحریف‌ کردن، آنقدر در آن سال‌ها این روند ادامه پیدا کرد که حالا مثلا کسی می‌آید و از کودتای ۲۸مرداد به عنوان «رستاخیز ملی» یاد می‌کند. این شناخت وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند، ما موظفیم که آنچه اتفاق افتاده را برای نسل جوانمان مطرح کنیم، و من فکر می‌کنم آنچه در بضاعتم بوده را در این زمینه انجام داده‌ام.روزی که خواستند دستگیرم کنند، «امجدی» و «مولوی» آمدند و در دفتر رئیس ستاد دانشکده افسری مستقر شدند، رییس ستاد آمد و به آقای«امجدی» گفت که این «عمویی» بهترین افسر دانشکده افسری است؛ او هم پوزخندی زد و گفت که متاسفانه ما به هر پادگانی که می‌رویم فرماند‌هانش کسی را به‌عنوان بهترین افسر معرفی می‌کنند و بعد توده‌ای از کار درمی‌آید. البته این موضوع اصلا تصادفی نبود. رفقای ما با کار و دانش‌شان نخبه ارتش می‌شدند.

 


بخش 19- در 13 صفحه

یادمانده هائی

از پیوند

حزب توده ایران

با انقلاب 57

علی خدائی

--------------------

امریکا و اسرائیل

 در کدام نهاد

ج. اسلامی

 رخنه کرده؟

--------------------

چگونه می توان

مقاله ای دقیق

و جذاب نوشت!

--------------------

خاطرات "سایه"

(پیر پرنیان اندیش)

"کالین دیویس"

 عاشق شمسی شد

بعد هم عاشق ایران!

--------------------

دور تازه

مانورهای امریکا

در دو کشور

عراق و سوریه

یونگه ولت- ترجمه رضا نافعی

--------------------

انتقاد شدید

حزب کمونیست فرانسه

از رئیس جمهور ترکیه

اومانیته- ترجمه آذرنگ

--------------------

 سرمقاله راه توده 527
فرماندهان سپاه چرا نگران
مذاکره با امریکا هستند؟

هفته گذشته سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه در جشنواره ای بنام "مرگ بر آمریکا" در دانشگاه تهران که تحت عنوان "دوران بزن در رو تمام شده" (یکی از اصطلاحات آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی) برگزار شد حضور یافت و سخنرانی کرد. دیگر سخنران این باصطلاح جشنواره علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ضد برجام در مجلس بود. حضور جعفری و سخنرانی در کنار فردی با سوابق و مواضع زاکانی در واقع بازتاب سقوط کامل سپاه پاسداران و تبدیل آن از یک نیروی نظامی دفاع ملی و وابسته به مردم، به یک حزب مسلح بر فراز سر مردم و تبدیل شدن فرمانده سپاه به دبیرکل این حزب است.

سخنان جعفری در این جشنواره تکرار همان نظریات جمع دلواپسان و جبهه پایداری و کمیسیون ضدبرجام مجلس و امثال سعید جلیلی و تیم رسانه ای احمدی نژاد در روزنامه وطن امروز و صدا و سیما بود. جمعی که حتی در جناح راست حکومتی هم در اقلیت قرار گرفته و آشکار و پنهان بعنوان ماجراجو و خطرناک و اخلال گر شناخته می شود. 

سرلشکر جعفری در این جشنواره سخنان چندی پیش خود درباره چهار فتنه در جمهوری اسلامی را تکرار کرد و جنگ با عراق را در کنار دوبار انتخاب محمد خاتمی با آراء بالای 20 میلیونی  و همچنین رای به میرحسین موسوی را که حداقل خود حکومت پس از کودتا آن را 14 میلیون اعلام کرد و بالاخره مذاکره اتمی یعنی در واقع دولت روحانی را فتنه نامید. وجه مشترکی بین این چهار رویداد اگر وجود داشته باشد در آن است که در همه آنها مردم نیروی تعیین کننده بودند. اگر در جنگ هم حضور و پشتیبانی مردم نبود، ارتش و سپاه، در آن به هم ریختگی سیاسی و نظامی پس از انقلاب 57 چند روز هم نمی توانستند مقاومت کنند، همانگونه که شرکت مردم در انتخاب محمد خاتمی مانع حمله امریکا به ایران به بهانه یازدهم سپتامبر شد و رای به موسوی و جنبش پس از آن، مانع تقلب در انتخابات 92 و رای مردم به روحانی مانع ادامه غارت مملکت و تضعیف بیشتر بنیه اقتصادی و در نهایت حمله نظامی و تبدیل سرنوشت ایران به سرنوشت عراق صدام حسین شد.  ...ادامه

----------------------------------------------

چپ روی ها، در انتخابات

ترکیه به سود دولت تمام شد!

بهزاد دولت آبادی

--------------------------------------------

از 10 تا 13 نوامبر - اندونزی و دادگاه لاهه

دادگاه بزرگترین

قتل عام سیاسی تشکیل می شود!

اومانیته- الف. آذرفریتاش

--------------------------------------------------------------

نامه ها و پیام ها و پاسخ راه توده به آنها

--------------------------------------------------------------

خاطرات علی امینی- "بر بال بحران" - 17

واپسین روزهای شاه در ایران

 

به واپسین روزهای شاه در ایران رسیده ایم. روز نوشت های دکتر علی امینی، نخست وزیر مغضوب شاه در آغاز دهه 1340 که در سال انقلاب 57 به نزدیک ترین مشاور شاه تبدیل شد تا بلکه پل پیوندی شود میان روحانیون و دربار. او در همین روز نوشت ها از جزئیات تماس هایش با شورای انقلاب، شاه و برخی از آخرین نزدیکانش و سران جبهه ملی پرده برمیدارد و همانگونه که تاکنون بارها تکرار و تاکید کرده ایم، فصل پایانی "بربال بحران- زندگی سیاسی علی امینی" به قلم فرزندش "ایرج امینی" یکی از معتبرترین گزارش ها درباره آخرین دوران سلطنت محمد رضا شاه است و ایکاش که آن را بدون اضافه کردن شعار و توهین به این و آن که در جمهوری اسلامی رسم است، بخشی از یک درسنامه دانشگاهی میکردند تا نسل کنونی ایران هم بداند در آن آخرین ماهها و هفته ها و روزهای پیش از سقوط شاه در ایران چه گذشت.

--------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  

راه توده

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

آدرس پستی

Postfach 126926
 10609 Berlin-
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است