به مناسبت سالگرد خاموشی نورالدین کیانوری

رهبران جمهوری اسلامی

پایان یک دوران را نفهمیده اند

پنهان شدن در سنگر فقرا، ترویج خرافات و سرکوب مردم، هرگز به مفهوم دفاع از زحمتکشان و مقابله با فقر و محرومیت توده های مردم نیست.  35 سال پس از انقلاب 57، آن صحنه ای که در برابر همگان است، حجتی بر واقع بینی های علمی حزب توده ایران نیست؟

آبان ماه 1378 (14 آبان) نورالدین کیانوری چشم برجهان فرو بست. از ما پرسیده اند: چرا از او یادی نکردید؟ این اعتراض هم به حق است و هم درست نیست که دلائل آن را در ادامه می خوانید.

راه توده

شماره 529  پنجشنبه 28 آبان ماه 1394

ابوالفضل بهرامی نژاد

محمد بهرامی نژاد

مهرداد فرجاد

محمد پورهرمزان


بخش 21
یادمانده هائی
از پیوند
حزب توده ایران
با انقلاب 57

علی خدائی

----------------

موج سواری

راست افراطی

فرانسه روی موج

حوادث تروریستی

----------------

نامه دكتر

احمد دانش

از زندان اوین

--------------------

آغاز تردیدها

 درباره

نقش آفرینی

نظامی آلمان

یونگه ولت – گزینش و ترجمه رضا نافعی

----------------

صدراعظمی

که قرار بود

معجزه کند

درحال سقوط است!

ترجمه و تلخیص از ریا نوستی

آزاده اسفندیاری

--------------------

دولت یونان

همراه با

کارگران اعتصابی

اومانیته- جعفر پویا

خاطرات "سایه"

(پیر پرنیان اندیش)

فردوسی و سعدی

در کجای

آواز ایرانی

جای می گیرند؟

--------------------

پس از حوادث تروریستی

دیدار رهبر حزب

کمونیست فرانسه

با رئیس جمهور

اومانیته- ترجمه آذرنگ

--------------------

 

سرمقاله راه توده 529

کارشکنی  های نوبتی رهبر

علیه دولت برای حفظ قدرت!

آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با روسای دانشگاه ها و مراکز موسسات آموزش عالی از تشکیل اردوهای مختلط دانشجویی انتقاد کرد و خواستار توقف آن شد. اینکه چرا درست در دولت روحانی ایشان یاد اردوهای دانشجویی افتاده است و پیش از آن به فکر آن نبود، مسئله ای است که بر مردم ما معلوم است و نیاز چندانی به جستجوی دلایل آن نیست. به هر حال نامزد ایشان در انتخابات سعید جلیلی بوده که مردم "بی بصیرت" ما به او رای نداده اند و حالا باید حساب پس بدهند. این هم جزیی از بهانه های نوبتی است که ایشان می گیرد، بویژه که انتخابات هم نزدیک است و باید کاری کرد تا بخشی از مردمی که به حسن روحانی رای داده اند از او رویگردان شوند. وقتی خود آقای خامنه ای می گوید که بصیرت ایشان به بصیرت احمدی نژاد نزدیک تر است دیگر توقعی نباید داشت.

اعتبار سخنان آقای خامنه ای را تا برگزاری انتخابات باید در همین حد دانست و نه بیشتر. ولی این سخنان ضد انتخاباتی مشکل ساز برای کشور است. چرا که مسئله را نادرست مطرح می کند و پاسخی نادرست هم به آن می دهد. مشکل کشور ما و دانشگاه های ما اردوی دانشجویی نیست. دانشجویانی که به این اردوها می روند کسانی هستند که پدرانشان آن قدر پول ندارند که آنها را مستقیما برای تحصیل به خارج بفرستند. آقازاده و خانم زاده هم نیستند که تفریحات جور دیگر داشته باشند و ماشین های میلیاردی سوار شوند و در خانه ها و باغ های چند هزارمتری برای خود "اردو" تشکیل دهند. اینها جوانانی هستند که بدلیل موقعیت اجتماعی خود مجازات می شوند.  تازه بصیرت زیادی لازم نیست تا فهمیده شود بفرض دانشگاه اردوی مختلط تشکیل ندهد، خود دانشجویان می توانند اردوی پنهانی تشکیل  بدهند. 

آقای خامنه ای در همین سخنرانی اردوی دانشجویی را مغایر با کار فرهنگی و "تمدن اسلامی" می نامد. معلوم است که ایشان نه درک درستی از کار فرهنگی دارد و نه از راه رسیدن به آن تمدنی که از آن دم می زند آگاه است. آنچه دانشگاه ها و اصولا مراکز علمی ما را به سمت ویرانی سوق داده و مانع از برقراری "تمدن اسلامی" شده اردوی مختلط دانشجویی نیست، فرار مغزها و مهاجرت نخبگان و نیروی کار آموزش دیده و مهارت یافته است. از زمان تولد یک کودک تا بلوغ و آموزش و تحصیل و مهارت او هزاران میلیارد تومان هزینه می شود و میلیون ها تن زحمت و رنج می کشند تا سرانجام نتیجه آن به رایگان تحویل امریکا و کانادا و اروپا داده شود. این دردی است که باید برای آن فکری کرد نه کنار هم نشستن و حرف زدن و شعر خواندن چند دانشجو. 

این نخبگان و تحصیلکردگان فرار می کنند برای آنکه از منزلت و آزادی های اجتماعی محروم هستند. جایی در مراکز تحقیقاتی، در هیئت های علمی، در مدیریت و هدایت واحدهای تولیدی ندارند. مشکل کشور و دانشگاه های ما مشکل آقازاده ها و با بصیرت های بسیجی و حکومتی است. وقتی یک با بصیرت 23 ساله را رئیس بزرگترین واحد خودروسازی کشور می کنند، یا آموزگار زبان انگلیسی فلان عضو کابینه با بصیرت را رئیس میراث فرهنگی می گذارند و جوان دیگری را به صرف رفاقت با احمدی نژاد رئیس تخصصی ترین موسسه کشور یعنی موسسه استاندارد می کنند و نام این را "بصیرت" می گذارند.

آن دوره ای که دانشگاه ها را به نابودی سوق دادند، حکومتی های بیسواد و فرصت طلب را در راس دانشگاه ها گذاشتند، هیئت های علمی را تصفیه و از استادان قدیمی پاکسازی و شمار بسیاری از آنها را بازنشسته کردند، آن موقع باید به نتایج و پیآمدهای ویرانگر این اقدامات فکر می شد که نشد. همه نگرانی این بود که نکند موسوی رئیس جمهور شود یا نام خاتمی مطرح شود یا هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان باشد. اکنون هم نگرانی بیت رهبری همین است. اردوی مختلط دانشجویی بهانه است. هدف کارشکنی و خرابکاری در مسیر دولت روحانی به هر وسیله است ولو به بهای ناراضی تراشی و دامن زدن به مهاجرت ها و فرار دادن نخبگان از کشور. 

------------------------------------

پاسخ راه توده به چند پیام دریافتی

مهم ترین نکات در مصاحبه علی خاوری که ما آن را بدقت استخراج کرده و پاسخ های کوتاه خود را به آنها نوشتیم، همان چند نکته ایست که بعنوان اختلاف نظر سیاسی میان راه توده و نامه مردم مطرح است. بقیه مسائلی که در آن مصاحبه مطرح شده و یا مطالب و اتهام نامه هائی که با حیائی کامل منتشر می کنند حرف مفت است. اصل ماجرا همان اختلاف نگاه به اوضاع ایران است. یعنی آنها اصلاحات را قبول ندارند. انتخابات را قبول ندارند. دولت روحانی را قبول ندارند، دولت خاتمی را قبول نداشتند، معتقدند تا ولایت فقیه هست هیچ کاری نمی شود کرد. طرفدار انقلاب و سرنگونی اند و بالاخره گرفتار اوهامی در باره ایران هستند که عمدتا ناشی از بی اطلاعاتی از اوضاع ایران است. این "لب" مطلب است و راه توده درست در مقابل آن قرار دارد.

------------------------------------

خاطرات دکترعلی امینی

(بربال بحران)

آخرین گفتگوها با بختیار، طالقانی

 و آیت الله بهشتی پیش از ترک ایران!

------------------------------------

بخش دوم از کتاب چهره های درخشان- مریم فیروز

آنشب شاهنشاهی

که برای

دستگیری کیانوری

به خانه ریختند!

------------------------------------ 

 فیسبوک

راه توده

---------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  

راه توده

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است