برخی بررسی ها....- احسان طبری (21)

مردان بزرگ ایران

پیش از در رسیدن اسلام

 

یکی از کارهایی که به ناگزیر و به تدریج باید بشود، هر چند کمابیش آغاز شده، ولی هنوز به معنای کامل و جامع این کلمه انجام نگرفته است، تنظیم تاریخ تکامل فرهنگ و مدنیت معنوی دوران طولانی و پرحادثه پیش از اسلام در ایران است. باید در باره افسانه های اساطیری ایران که دست کمی از اساطیر یونانی و هندی ندارد؛ در باره جریانات و جهان بینی های مذهبی، علم و ادب و پزشکی و ...تحقیق کرد، سنگ نبشته ها را خواند و تاریخ را نوشت. برخی افسانه ها واقعیت بوده اند. از جمله درباره بوزرجمهر، وزیر و ستاره شناس و کاشف راز شطرنج. )حتی همتی برای شستن سر و روی مجسمه نیم تنه این مرد بزرگ در جمهوری اسلامی نیست. اگر مجسمه فلان شیخ در فلان شهر بود حتما بارگاه هم برایش ساخته بودند. حق با طبری نیست که می نویسد همتی ملی باید برای نجات تاریخ ایران کهن و باستان؟)

راه توده

شماره 564 پنجشنبه 28 مرداد ماه 1395

هانیبال الخاص

اسماعیل شاهرودی

محمد علی مهمید

محمد زهری


سرگذشت کیهان

با سرگذشت

انقلاب 57

مو نمی زند!

-------------------------------------

اقتصاد

بازار آزاد

با زندگی مردم

ایران چه کرده؟

----------------------------

ساده اندیشان

دایه دلسوزتر

از مادر برای

ایران شده اند!

----------------------------

کابوس تجار

و وارد کنندگان

از نزدیکی

ایران به روسیه

----------------------------

سالگرد 28 مرداد

سایه سیاه

کودتای 28 مرداد

همچنان بر سر

ایران باقی است!

----------------------------

علی گلاویژ- (14)

زایش سرمایه داری در ایران

 و کردستان

--------------------

"سایه":

عشق سوزان

طبری به ایران

----------------------------

کودتای سیاسی

پس از بحران اقتصادی

در امریکا لاتین

اومانیته- ترجمه آذرنگ

----------------------------

اخوان المسلمین

پشت کودتای

نظامی های ترکیه

ترجمه وتدوین - آزاده اسفندیاری

----------------------------

پیوند نظامی ایران و روسیه

دگرگونی توازن

نظامی - سیاسی

در خاورمیانه

روسیه امروز - ترجمه رضا نافعی

----------------------------

سرمقاله راه توده 564

حقایق پشت پرده

قتل عام سیاسی 67 پنهان نمی ماند

انتشار نوار سخنان آیت‌الله منتظری قائم مقام  وقت آیت‌الله خمینی درباره اعدام زندانیان سیاسی در دهه 60 بازتاب وسیعی در ایران پیدا کرد. هم شرایطی که این سخنان در آن انتشار یافته، هم بازتاب وسیع آن در میان مردم و هم برخی حقایقی که تازه آشکار شده قابل توجه است.

بنظر می رسد انتشار این سخنان با چشم انداز و تلاش هایی که ظاهرا برای انتقال مقام رهبری به آقای ابراهیم رئیسی، یکی از چهار تن عضو هیئت مرگ، می شود بی ارتباط نمی باشد. برخی نیز با توجه به موضع گروه های راست و نشریات وابسته به سپاه و حملات آنان به حسن خمینی و خانواده آیت‌الله خمینی بدلیل آنچه "سکوت" آنان در قبال این سخنان عنوان می کردند، انتشار این نوار را در شرایط کنونی توطئه ای حکومتی برای ضربه به اعتبار و محبوبیت مردمی حسن خمینی و بیش از آن رها شدن از فشار پایان حصر موسوی و کروبی می دانند، چرا که این اعدام ها در اواخر دوران نخست وزیری موسوی انجام شد.

سخنان چندی پیش روزنامه "جوان" وابسته به سپاه پاسداران را خطاب به کروبی فراموش نکرده ایم که نوشته بود: "مگر شما علاقمند به بازگشت به دوران طلایی امام راحل نیستید؟ مگر به دریافت ده‌ها سمت از ایشان افتخار نمی‌کنید؟ امروز نظام جمهوری اسلامی شما را به همان دوران بازگردانده و تنها چشمه کوچکی از نحوه مواجهه با شوریدگان بر نظام در آن دوران را، به شما نشان داده است…. باز خدا پدر این "سید" (آقای خامنه‌ای) را بیامرزد که نجیبانه تنها شما را "نانجیب" می‌خواند، اگر در آن دوران طلایی بودید، با چند کلمه فرمان همه‌ تان را آویزان می‌کردند."   

در واقع حکومت از انتشار این نوار در این جهت می خواهد بهره گیرد: توجیه ادامه حصر موسوی و کروبی و ادعای اینکه گویا به آنها ارفاق هم شده است. می خواهند بگویند دوران آقای خامنه‌ای از دوران آقای خمینی بهتر بوده است. فقط به یک نکته "کوچک" توجه نکرده اند. تفاوت این دوره با آن دوره در آنجاست که قائم مقام و جانشین آقای خمینی و شخص دوم کشور آیت‌الله منتظری بود و قائم مقام و جانشین آیت‌الله خامنه ای ظاهرا آقای ابراهیم رئیسی، قاضی هیئت مرگ و اعدام. از همینجا بگیرید و جلو بروید و همه انتصاب‌های آقای خمینی را با انتصاب‌های آقای خامنه‌ای مقایسه کنید تا معلوم شود تفاوت ره از کجاست تا به کجا. کافیست به مجمع تشخیص مصلحتی که آقای خامنه ای به راه انداخته نگاهی انداخته شود تا ببینیم هرچه وامانده و تاریک اندیش و منفور است در آنجا جمع کرده ولی امثال خاتمی بدان راه ندارند و ممنوع التصویراند یا امثال موسوی در حصر.

مسئله دیگری که در  جریان انتشار این نوار مطرح می شود بازتاب وسیع آن در میان مردم است. این بازتاب وسیع هم بخشی بدلیل فضای گسترده ایست که روزنامه های جناح راست در صفحات اول خود بدان اختصاص دادند، و بخشی بدلیل گسترش شبکه های اجتماعی و نیاز جامعه به اطلاع و آگاهی از تاریخ گذشته و آنچه در جمهوری اسلامی روی داده است. بهره ای که جناح راست حکومتی از این نوار می خواهد بگیرد هرچه باشد، در درازمدت به زیان آنهاست چرا که خطرهای زدوبندها و تصمیم گیری های پشت پرده را نشان می دهد که اکنون بیت رهبری کنونی کانون آنها شده است. فاجعه اعدام ها نشان می دهد که درهای بیت رهبری کنونی و تصمیم گیری درباره وضع رهبر کنونی و تعیین رهبر آینده باید به روی مردم باز شود واگرنه فاجعه و خطرهایی دیگر و شاید به مراتب وحشتناک تر می تواند در انتظار کشور ما باشد... ادامه

---------------------------------------------------------------------------

پیام و انگیزه نامه احمدی نژاد به اوباما

-------------------------------------------------------------------------

کاستروی

 90 ساله

در کنار

نسل سوم

بعد از انقلاب

 


همایش اجتماعی جهان

فریاد اعتراض

سرانجام، روزی نتیجه خواهد داد!

ترجمه و تدوین - عسگر داوودی

.


 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیوجدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  

راه توده

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است