خاطرات رفیقدوست- 4

افسران ارشد ارتش شاه

که به انقلاب و سپاه پیوستند

کتاب خاطرات رفیق دوست برای آنها که رویدادهای آستانه انقلاب 57 و پس از آن را به یاد دارند و حوادث را نه با معیارهای خودشان، بلکه برحسب آنچه روی داد می سنجند خواندنی است. او دروغ زیاد می گوید، خودستائی بسیار می کند، سانسور و تحریف می کند اما در لابلای همه اینها نکاتی را می توان یافت که ریشه در واقعیات آن سالها دارد. در بخش چهارم که می خوانید، اشاراتی به همراهی شماری از افسران ارشد ارتش شاهنشاهی با انقلاب وجود دارد. در همین بخش اشاره به تقلیدی می شود که جمهوری اسلامی از سیستم نظامی و دفاعی کره شمالی کرده و تونل های زیر زمینی و زیر کوهی برای تونل های موشکی، تاسیسات اتمی و ...کرده است.

راه توده

شماره  536 پنجشنبه 24 دیماه 1394

محمدعلی افراشته

رحیم نامور

مرتضی کیوان

دکتر تیزابی


با تلگرام راه توده

همراه شوید

https://telegram.me/rahetudeh

--------------------------

خصوصی سازی

یگانه راه

صنعتی شدن

 ایران است؟

--------------------------

دیروز

در خدمت امروز

برای رسیدن

به فردا

--------------------

فصلی از زندگی

 دکتر هوشنگ تیزابی

به قلم رحمان هاتفی

--------------------

راه توده

و راه دشواری

که 23 سال

بی وقفه طی شد!

--------------------

خاطرات سایه

(پیر پرنیان اندیش)

لطفی و شجریان

نباید از هم

جدا می شدند!

--------------------

ساده ترین

و بغرنج ترین

ارزیابی از

عقب ماندگی ایران

دکتر سروش سهرابی

--------------------

نشانه های

رفرم اجتماعی

در کشور چین

اومانیته- ترجمه آذرنگ

--------------------

برتری جوئی

عربستان سعودی

مسلح به سلاح

طلای سیاه

اومانیته- ترجمه جعفرپویا

--------------------

نگاهی به امروز

و دیروز اوکرائین

آزاده اسفندیاری

--------------------

سرمقاله راه توده 536

معنای سانسور سخنان رهبر ج. اسلامی

در رسانه های جناح راست چیست؟

آیت‌الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، هفته گذشته در دیدار با مردم قم سخنانی درباره انتخابات بر زبان آورد که ظاهرا چندان به مذاق شکست خوردگان همه انتخابات های جمهوری اسلامی و جناح راست حکومتی که امید به برگزاری یک انتخابات حداقلی و قلع و قمع مخالفان خود بدست شورای نگهبان دارد خوش نیآمد. روزنامه های کیهان، رسالت، جوان، وطن امروز، سیاست روز، حمایت، خراسان، عصر ایرانیان، جام جم و ... از کنار آن گذشتند و خبرگزاری‌ها و وبسایت‌های دست راستی مانند فارس، مهر، باشگاه خبرنگاران، آخرین خبر، تسنیم، صدا و سیما، میزان، مشرق و ... نیز به بازتاب گذرای آن اکتفا کردند.

آقای خامنه ای در سخنان خود با اشاره به خطرهایی که کشور را تهدید می کند و "جبهه‌ی گسترده دشمنان اعم از آمریکا و رژیم صهیونیستی، ایادی و عوامل استکبار و عوامل تکفیری و داعش" تاکید کرد که با "احساس مسئولیتِ مردم که در حضور در انتخابات جلوه‌گر می‌شود" می توان دشمن را ناکام گذاشت.

وی با تأکید مجدد برضرورت شرکت همه‌ی واجدان شرایط رأی دادن در انتخابات افزود: "اصرار داریم که همه، حتی کسانی که نظام را و رهبری را قبول ندارند پای صندوق‌ها بیآیند چرا که انتخابات متعلق به ملت، ایران و نظام جمهوری اسلامی است." و "شرکتِ همگان در انتخابات موجب پایداری و تقویت نظام اسلامی، استمرار تأمین امنیت کامل، افزایش اعتبار و آبروی ملت در چشم جهانیان" خواهد شد.

آقای خامنه ای در ادامه تاکید کرد: "آرا و سلایق مختلف، ایراد ندارد، مهم آن است که تلاش و دقت کنیم که انتخاب ما، انتخاب درستی باشد. اگر این دقت صورت گیرد حتی اگر برخی منتخبان، بعداً مطلوب از آب در نیآیند، «تلاش و دقت رأی‌دهنده برای انتخاب نامزدهای شایسته»، مورد رضایت پروردگار خواهد بود."

آقای خامنه ای در باره مجلس خبرگان نیز گفت: "برخلاف برخی تصورها، مجلس خبرگان برای سالی یکی دو بار جلسه و سخنرانی تشکیل نمی‌شود بلکه می‌خواهد روزی که رهبر فعلی در قید حیات نیست، «رهبر» یعنی کلیددارِ حرکت انقلاب را انتخاب کند و این مسئله بسیار مهم است."

آقای خامنه ای با تأکید بر ضرورت دقت کامل مردم در انتخاب نامزدهای مجلس خبرگان افزود: "بسته به ترکیب خبرگان، آنها ممکن است در هنگام ضرورت، شخصی را به رهبری انتخاب کنند که با توکل به خدا و با شجاعت در مقابل دشمنان بایستد و راه امام را ادامه دهد اما این احتمال نیز وجود دارد که فردی با ویژگی‌های متفاوت را به رهبری برگزینند، بنابراین باید با تحقیق و دقت و شناخت و اطمینان به آنها رأی داد".

بخش هایی از سخنان آقای خامنه ای را در اینجا آوردیم هم بدلیل آنکه مشمول سانسور رسانه های جناح راست حکومتی شد و هم از آنرو که دلایل این سانسور را تا حدودی نشان می دهد. مهمترین نکته در سخنان آیت الله خامنه ای در آن بود که برای نخستین بار نه از رد صلاحیت توسط شورای نگهبان بلکه از تشخیص صلاحیت توسط مردم سخن گفت. اینکه ممکن است برخی منتخبان افراد "مطلوبی" هم از کار در نیآیند. یعنی مطلوب و نامطلوب بودن را نه شورای نگهبان که مردم تشخیص خواهند داد.... ادامه

--------------------------------------------------------

عکس: رفراندوم ختم نظام شاهنشاهی درایران. سمت چپ عکس زنده یاد بهرام دانش عضو کمیته مرکزی و نویسنده و گوینده پرقدرت رادیو پیک ایران، نویسنده مقالات مجله دنیا ارگان تئوریک و "مردم" ارگان مرکزی حزب توده ایران.

خاطرات مریم فیروز- 9

مصدق

خمیده پشت در دادگاه کودتا

-------------------------------------------------------------------

زندگان هم ندانند

گورستان ها خواهند گفت!

-----------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  

راه توده

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است