راه توده

شماره 559 پنجشنبه 24 تیرماه 1395

عباس حجری- اعدام

رضا شلتوکی

اسماعیل ذوالقدر-اعدام

 باقرزاده- اعدام

فصل نهم از کتاب برخی بررسی ها...- احسان طبری

خرافات از مذهب قدیم

به مذهب جدید منتقل شده

"آذرپاد"، موبدان موبد پرنفوذ و محترم دوران شاپور دوم ساسانی (309- 379) است. شاپور دوم از مهم ترین و موفق ترین پادشاهان ساسانی است. موبدان که مردمی باهوش و لایق و پرهیبت بودند، به طور عمد مواضع ارتجاعی را در فکر و عمل ترویج می کردند، در تشکیل هویت ملی ما جای دارند. مذهب واحد برای قوام حکومت ساسانی و برای مقابله با هجوم نیرومند ایدئولوژی های مخالف ضرورت عینی داشت، چنان که در دوران پس از اسلام، تشیع چنین نقشی را ایفا کرد. در آن هنگام به شکل افسانه ای و خرافی پاسخ هایی در باره پیدایش جهان میدادند، دانش های عصر هنوز بدان پایه از تکامل نرسیده بودند که قادر به پاسخ ها باشند. در دوران آذرپاد مسیحیت قوت گرفت و با پیوستن امپراتور روم به آن، رقیب دینی تازه ای به میدان آمد که دین و تئولوژی زرتشتی می بایستی خود را برای نبرد و پایداری آماده می کرد.  (تندیس شاپور دوم که دراین بخش از کتاب طبری به وی پرداخته شده)


چشم و گوش مردم
باز شد و باید
باز تر هم بشود!

--------------------

درس های

دیروز شاهنشاهی

برای جنبش

 تحولات کنونی

--------------------

انفجار

در پتروشیمی

ادامه متلاشی

 شدن صنایع است!

--------------------

علی گلاویژ- 9

پیوند عشیره ها

در کردستان

به خاک و زمین

--------------------

بازشناسی جهان امروز

مرزهای

مخدوش شده

بار دیگر

تفکیک می شوند

خسرو باقری

--------------------

سالروز استقلال بلاروس

قدرت نظامی

اقتصاد مردمی

تدبیر سیاسی

سایت ریا نووستی

ترجمه - آزاده اسفندیاری

--------------------

دفاع از سرمایه

هدف اصلی

اتحادیه اروپاست

اومانیته- ترجمه آذرنگ

--------------------

63 میلیون

جنگ زده در  جهان آواره اند

یونگه ولت چاپ آلمان

ترجمه -  عسگر داوودی

--------------------

"ناتو" برای

روسیه و ایران

تور پهن کرده!

ترجمه و تدوین- رضا نافعی

--------------------

 

سرمقاله راه توده 559

دستآوردهای بزرگ ماجرای

فیش های حقوقی در ج. اسلامی

ماجرای فیش های حقوقی شماری از مدیران نهادهای وابسته به دولت و بازتاب وسیعی که در افکار عمومی پیدا کرد روزبروز ابعاد و جنبه های تازه و تازه تری پیدا می کند که از چارچوب اهداف و انگیزه های اولیه راه اندازان آن فراتر می رود. در واقع افشای فیش های حقوقی ضد حمله ای بود که سازمان امنیت، دولت سایه و دستگاه جنگ روانی و رسانه ای بیت رهبری بدان دست زد. از یکسو دربرابر فشار دولت روحانی برای روشن شدن حساب و کتاب و گرفتن مالیات از نهادهای زیر نظر رهبر و از سوی دیگر در پاسخ به افشای اختلاس های دوران احمدی نژاد و از جمله اختلاس ۳۰۰۰ میلیارد تومانی که عامل معروف آن "خاوری" به کانادا گریخته است. در جریان افشای آن اختلاس رهبر وارد میدان شد و درخواست کرد آن را "کش" ندهند، اما این بار بیت رهبری خود سر کش را بدست گرفته و آنقدر کشید تا در رفت و بصورت خود او باز گشت. شاید دیر نباشد روزی که رهبر درخواست کند که کش پرونده فیش های حقوقی را هم شل کنند و تا گند فساد حکومتی بیش از این بالا نیامده سر و ته آن را نیز هم آورند. البته رهبر هیچوقت و تا به امروز هم به مردم پاسخ نداده به چه دلیل اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی که برابر ۶۰۰۰ سال حقوق یک مدیر دولتی با دریافت ماهانه ۵۰ میلیون تومان است نباید کش داده شود ولی فیش حقوقی باید کش داده شود.

در ماجرای این کش و واکش، یکی از مهمترین واقعیت هایی که روشن شد آن بود که دستگاه رهبری و نهادهای وابسته به وی تن به نظارت و اعلام بودجه و هزینه و حقوق و دستمزدهای کارکنان و مدیران خود نمی دهند. این نکته در پاسخ رهبر به نامه اسحاق جهانگیری – معاون رئیس جمهور- کاملا آشکار است. جهانگیری در این نامه بدون آنکه مستقیما نامی از بیت رهبری یا بنگاه های مالی زیر نظر وی به میان آورد از رهبر خواسته بود "با توجه به اینکه بنگاه‌های دولتی مانند بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های تولیدی و صنعتی وابسته به دولت در همترازی با بنگاه‌های مشابه تحت مدیریت نهادهای عمومی هستند و ایجاد هرنوع مقرره و انضباطی باید شمولیت فراگیر برای همه بنگاه‌های مشابه داشته باشد" دستور صادر کند که نهادهای عمومی زیر نظر وی از نظر حقوق وی تابع مقررات دولت شوند. آقای خامنه ای ولی منظور از نامه و درک مردم از آن را فهمید و مخالفت خود با درخواست جهانگیری را چنین اعلام کرد: "کلیه دستگاه ها موظفند نسبت به پرداخت های غیرمتعارف حساسیت نشان دهند و قاطعانه با موارد تخلف برخورد کنند. دفتر هم موظف است ضوابط مصوب دولت را در مجموعه های وابسته به خود مورد توجه و امعان نظر قرار دهد."  

بقول مردم یعنی کشک... ادامه

-----------------------------------------------------------

نگاه تاریخی حزب توده ایران

به علل عقب ماندگی ایران

دکتر سروش سهرابی

-----------------------------------------------------------

کتاب هائی که در ایران منتشر شد

6 کتاب از رفقا جوانشیر و طبری، با مجوز رسمی در ایران منتشر شده است. چاپ و بویژه روی جلد این کتاب ها بسیار مناسب است. چون هنوز بدستمان نرسیده نمی دانیم در آنها تغییراتی در مقایسه با اصل آنها داده شده است یا خیر؟ اما از ایران اطلاع داده اند که در متن دستکاری نشده است.

همچنین اطلاع داریم که علاوه بر کتاب تحقیقاتی علی گلاویژ عضو رهبری حزب توده ایران، درباره "مالکیت ارضی در کردستان"، کتاب "چهره خانه" احسان طبری نیز به همراه چند کتاب دیگر بصورت غیر مجاز چاپ و در شبکه کتاب های غیر رسمی برای فروش توزیع شده است که شاید در آینده اطلاعات بیشتری در این باره نیز منتشر کردیم.

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

میراث انقلابی

 "کاسترو"

انقلابی دوران ما

در این روزها که صحبت از فیش های حقوقی مقامات اسلام پناه در جمهوری اسلامی است و بار دیگر بحث پیرامون چپاول مهر پیشانی های دوران 8 ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد نیز شتاب گرفته، نقل چند توصیه فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا را از کتاب "یکصد ساعت" منتشر می کنیم تا اگر هنوز مسلمان هائی در حاکمیت جمهوری اسلامی هستند که ادعاهای انقلابی دارند آن را بخوانند تا بدانند انقلابی کیست و تفاوتش با آنها که شعار "انقلاب" میدهند اما کیش شخصیت را پر و بال میدهند کدام است؟ شاید آن که دم از مبارزه با امریکا می زند اما فساد و اختلاس و نکبت اختناقی را در جامعه موجب شده که نه تنها آرمان های انقلاب 57 بلکه اخلاق و سنن نیک ایرانی را نیز بر باد داده، با خواندن این توصیه ها، نگاهی به عبا و عمامه خود کند!

1- اجازه ندادم هیچ خیابان، میدان، مدرسه و بیمارستانی به اسم من نامگذاری شود.

2- در آمد سالیانه و اموالم هر ساله به صورت رسمی اعلام می شود.

3- قسمتی از حقوقم را به دولت و مراکز خیریه می بخشم.

4- در هیچ کتاب آموزشی نباید از من نوشته شود و یا تصویری از من چاپ شود.

5- حکم اعدام بهترین رفیق دوران مبارزه را که وزیر هم بود اما در دادگاه به علت فساد مالی محکوم شده بود تائید کردم و برایش گریستم. زیرا، وقتی یک مبارز و یک انقلابی فساد کند باید فاتحه انقلاب و کشور را خواند.

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

--------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیوجدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  

راه توده

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

آدرس پستی

Postfach 126926
 10609 Berlin-
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است