برخی بررسی ها...- احسان طبری (52 ) نقش فلاسفه ایران در تحول و تکامل اسلام جدال میان نواندیشان و کهنه اندیشان مذهبی در اسلام، جدالی است که از همان بدو پیدایش اسلام آغاز شد. اندک سالهائی پس از رسیدن اسلام به ایران، این جدال به همت اندیشمندان ایرانی پایه های عمیق فلسفی پیدا کرد. بنابراین، بحث نو و کهنه به دوران علی شریعتی و مرتضی مطهری، تقی شریعتی و مصباح یزدی، شیخ فضل الله نوری و... خلاصه نمی شود. اینها خرده ریزهای آن بحث های عمیق فلسفی در اسلامی اند که با شمشیر اما با وعده برابری و برادری به ایران یورش آورد. طبیعی است که توده مردم از این بحث ها بی خبرند و اساسا به مذهب نگاهی فلسفی ندارند بلکه نگاهی دارند از سر باور به قدرتی ماوراء قدرت بشری، اما روشنفکران مذهبی کم و بیش و به فراخور دانش و کنکاش خود از این جدال آگاه اند. غزالی در جمادیالثانی سال ۵۰۵ هجری قمری، در سن ۵۵ سالگی در شهر توس (طوس) درگذشت و در طابران توس به خاک سپرده شد. می گویند در زمان مرگ بر بالای سرش کاغذی یافتند که درآن توصیه کرده بود برمرگش گریه نکنند و جسم وی را تنها به منزله جامه یا خانهای تلقی کنند که یک چند در آن بسر برده و بعد ترکش کرده است. گفته می شود تابوتی که در عکس دیده می شود، تابوس غزالی است. او از جسم خود رهائی یافت، اما آنها که در جسم خویش اسیرند برای او آرامگاهی ساختند و تابوت غزالی را در آن به گروگان گرفتند و مردم را به زیارت فراخواندند. |
|
|
|
|
راه توده شماره 596 پنجشنبه 14 اردیبهشت ماه 1396 |
|
|
هانیبال الخاص |
اسماعیل شاهرودی |
محمد علی مهمید |
محمد زهری |
|
|
|
حساب بانکی |
از طریق ای میل زیر می تواند با راه توده تماس بگیرید Piruz. Pey@gmail.com |
آدرس پستی Postfach 126926 |
نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق |
|