صبر تلخ- 12

از ابتدای سال 61

یورش به حزب پیش بینی شد!

حتی در بهترین شرایطش، یعنی سال های 1358 و 59 هم احزاب با مزاحمت هایی روبرو بودند، حالا اگر نه توسط وزارت کشور و نیروهای انتظامی، ولی آنچه که به نام «حزب الله» گفته می شد که دور از حاکمیت نبود! اقای غفاری که مورد اعتماد اقایان بود، همیشه سردمدار گروه هایی بود که می آمدند و خشن ترین برخوردها را با نیروهای سیاسی می کردند! آقایان می آمدند، هجوم می آوردند، ایجاد تشنج می کردند و بعضی وقت ها درگیری ایجاد می کردند که حتی یک بار سه راهی به دفتر حزب انداختند و یکی از اتاق های ما شعله ور شد، تلفن و آرشیو و... سوخت!  اینها تازه زمانی بود که هنوز سیاست، سیاست مدارا بود! در همین ایام واقعه دیگری که رخ داد، یعنی فرار یکی از کارمندان سفارت شوروی به نام کوسیچکین، به انگلیس بود! او در بخش کنسولی سفارت شوروی کار می کرد.  از تهران با اتومبیل حرکت کرده، به عنوان مسافرتی یا ماموریتی، در مرز بازرگان ماشین را گذاشته و رفته بود آن طرف. 

 

راه توده

شماره 783  چهارشنبه اول اردیبهشت 1400

 

دو کادر مرکزی سازمان نوید. گیتی مقدم همسر سعید آذرنگ که  پس از 8 سال  از زندان آزاد شد اما خیلی زود سرطان به جانش چنگ انداخت به درود حیات گفت و فاطمه مدرسی (فردین) که پس از انقلاب عضو مشاور کمیته مرکزی حزب نیز شده بود. او پس از اعدام های سال 67 در فروردین 68 اعدام شد و در واقع پسین قربانی آن فاجعه ملی شد.

فاطمه مدرسی

گیتی مفدم


مرگ ناگهانی

پر ابهام و سئوال

سردار حجازی

--------------------------------------

دوران

"صادق هدایت"

گمُان نمی رود

تکرار شود!

--------------------------------------

تاریخ احزاب

سیاسی ایران

از انقلاب مشروطه

آغاز می شود!

--------------------------------------

برای آنها که

فراموش کرده اند

و یا اطلاع ندارند!

--------------------------------------

امریکا به سمت

تک حزبی میرود!

ولادیمیر پروخواتیلف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

--------------------------------------

امریکا و روسیه

در اوکرائین

با هم روبرو

می شوند؟

والری کریلوف - سویتسکایا راسیا

گزینش و ترجمه- آزاده اسفندیاری

--------------------------------------

امریکا افغانستان را

ترک می کند تا

برای چین و روسیه

 دندان تیز کند!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

--------------------------------------

شهریاری نژاد

در شیراز

بدرود حیات گفت!

--------------------------------------

با ارتش نوین

روسیه آشنا شویم

سایت حزب کمونیست روسیه

ترجمه- نعمت بوستانی

--------------------------------------

سرمقاله 783

مافیای غارت و نفوذ و سرکوب

در نقش اپوزیسیون ظاهر می شود

 

دادگاه حسن پور کاظمی مشهور به حسن رعیت، بسیجی مسلح کودتای 88 و مفسد اقتصادی کنونی پس از یک سال در دادگاه نیمه باز ادامه دارد. به نوشته مطبوعات و به گفته نماینده دادستان، همه اموال حسن رعیت از روش‌هایی نامشروع کسب شده است. همچنین مشخص است که وی از یکسو با اکبر طبری و از سوی دیگر با آملی لاریجانی در ارتباط بوده و در قوه قضاییه نفوذی وسیع داشته است.
حسن رعیت متهم شده به اخذ وام به میزان 400 میلیون یورو. همچنین گفته شد که تنها در یک قسمت به میزان 500 میلیارد تومان وام دریافت کرده است. به نوشته رسانه ها او وام ها را از ۳۰ سالگی تا ۴۰ سالگی دریافت کرده است و با توجه به اینکه متولد سال 1351 است و در واقع این وام ها را در سالهای 80 تا 90 و دولت احمدی نژاد گرفته بود، یعنی همان دولتی که برای بقایش اسلحه بدست گرفته و در خیابان ها در جستجوی مخالفانش بود.
پورکاظمی همچنین متهم است که 12 مهرُ بانکی در دفترش جمع شده که معلوم نیست چگونه این مهرها بدست او رسیده و از آن برای چه جعل هایی استفاده می کرده. همچنین متهم به جعل مدرک تحصیلی نیز هست. همچنین متهم است که برای راه اندازی یک کارخانه اعلام کرده بود نیاز به 92 میلیون دلار تسهیلات دارد ولی ۱۶۱ میلیون دلار تسهیلات میگیرد درعین حال کارخانه هم راه نمی افتد.
یکی دیگر از اتهامات او جعل حکم "ضابطین قضایی" عنوان شده است که در این زمینه نیز همه چیز در ابهام است و معلوم نیست ضابط قضایی چه چیزی و در کجا بوده است. در دادگاه به ارتباط او با مرتضوی و قاضی منصوری اشاراتی شده که همه آنها در ابهام است.
با اینحال اگر گمان شود که دادگاه امثال حسن رعیت نشاندهنده عزم جمهوری اسلامی در مبارزه با فساد است در اشتباهیم. همین پنهانکاری و اجازه ندادن به اینکه مردم از محتوای واقعی این پرونده و دیگر پرونده های فساد آگاه شوند یا اعلام خبر آزادی بقایی و رحیم مشایی و حتی ارتباط ویژه مشایی با حجت الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضاییه نشان می دهد که این بار نیز قصد نمایش دربرابر افکار عمومی است تا مبارزه واقعی با فساد...
ادامه

-----------------------------------------------------------------------------------

وداع با علی خاوری

مراسم خاکسپاری رفیق علی خاوری، صدر حزب توده ایران 25 فروردین در آرامگاه "سوسیالیست ها" واقع در شرق برلین انجام شد. او  در واپسین روز سال 1399 و در 98 سالگی پس از یک دوره یکماه و نیمه که در کما بسر برده بود بدرود حیات گفت. علی خاوری سابقه 14 سال زندان دوران شاه را داشت و با انقلاب 57 از زندان آزاد شد و با سمت عضو هیات سیاسی و دبیرکمیته مرکزی دور تازه ای از فعالیت های خود را در داخل کشور آغاز کرد. این دوران از فعالیت او کوتاه بود چرا که ماموریت یافت در مجله صلح و سوسیالیسم در جمهوری چکسلواکی نمایندگی حزب را برعهده بگیرد. برخلاف اطلاعات نادرستی که پس از درگذشت او نوشته شده، وی نه سردبیر روزنامه مردم و سپس نامه مردم بود و نه نقشی در هیات تحریریه آن داشت. یگانه فعالیت او در این زمینه مراجعه به وزارت ارشاد برای درخواست امتیاز "نامه مردم" (در دوران وزارت میناچی در دولت بازرگان) بود که این امتیاز نیز سرانجام داده نشد، اما این وزارتخانه اجازه انتشار "نامه مردم" تا روشن شدن تکلیف امتیاز رسمی آن را داد... ادامه

-----------------------------------------------------------------------------------

خاطرات تلگرافچی رضاشاه-3

فرو پاشیدن

 یکشبه حکومت خودکامه رضا شاه

شهربانی کشور در عصر سلطنت پهلوی اول کانون فساد و خطرناک ترين مرکز انحطاط اخلاقی جامعه ايرانی بود و گناه کليه جناياتی که در آن دوره به عمل می آمد حقا به گردن آن اداره است. زيرا در تمام دوره بيست ساله هيچکس از ترس اداره شهربانی خواب راحت نداشت. رضا شاه هم به قدری تحت تاثير عمليات آن اداره قرار گرفته بود که به کليه گزارش های نامربوط آن با نظر بسيار دقيق می نگريست و با سرعت عجيبی آنها را تحت رسيدگی قرار ميداد و ترتيب اثر می داد.

-----------------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen

IBAN DE42360100430517751430

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com