کنفرانس تهران- گزارش مترجم استالین-8

چرچیل در اندیشه استفاده

از ماشین نظامی هیتلر بود

دستگاه تبلیغاتی غرب بی وقفه اتحاد شوروی را متهم به «تجزیه اروپا» و «تقسیم آلمان» می کند. در ضمن، به کنفرانس های بین المللی زمان جنگ در تهران و یالتا استناد می شود که گویا اتحاد شوروی در آنجا تصمیماتی را به شرکت کنندگان در اجلاس تحمیل کرده بود که منجر به «تجزیه» اروپا گردید. واقعیت از چه قرار بود؟ چرچیل گفت که متحدین باید چنان ضربه دندان شکنی بر آلمان وارد کنند که دیگرهیچ وقت نتواند سایرملل را تهدید کند. استالین با این حرف موافقت کرد ولی افزود که اگر تدابیرخاصی اتخاذ نگردد آلمان بزودی قدرت خود را بازیافته و دوباره صلح را تهدید خواهد کرد.

 

راه توده

شماره 836 چهارشنبه 25 خرداد 1401

محمد علی افراشته سردبیر و صاحب امتیاز توده ای نشریه طنز سیاسی "چلنگر" که سبک او در شعرطنز بعدها مبنای کار بسیاری قرار گرفت. در مهاجرت بلغارستان بدرود حیات گفت. عبدالحسین آگاهی عضو کمیته مرکزی حزب توده ایران که در یورش به حزب دستگیر و  در زندان جمهوری اسلامی کشته شد.

عبدالحسین آگاهی

محمد  علی افراشته


توده ایها، امروزهم

در شرایطی دشوار

واقعیت جاری

در ایران را میگویند

------------------------------------

مدرنیته یعنی

هر آنچه خوب است

از غرب است؟

دکتر سروش سهرابی

------------------------------------

افغانستان

دو پاره می شود!

«النا پانینا» موسسه روسترات

ترجمه- کیوان خسروی

-----------------------------------

فاجعه اقتصادی

حاکم بر ایران

قابل پیش بینی بود!

--------------------------------------

استراتژی خارپشتی

امریکا در تایوان

اومانیته- ترجمه آذرنگ

--------------------------------------

دیپلماسی دروغ

برغرب حاکم است

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه- آزاده اسفندیاری

--------------------------------------

آوار اقتصادی

جنگ اوکراین

بر سر امریکا!

الناز گرجی

--------------------------------------

امید چپ فرانسه

به پیروزی

در مرحله دوم

انتخابات پارلمانی

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

--------------------------------------

"کوید 19"

مرگ برای مردم

ثروت برای میلیاردها

یونگه ولت چاپ آلمان

ترجمه عسگرداوودی

--------------------------------------

سرمقاله 836

امریکا شکست در اوکراین را

می خواهد در ایران جبران کند!

سمت و سوی جنگ در اوکراین می رود که به یک شکست بزرگ و تاریخی برای غرب و بیش از همه آمریکا تمام شود. همه آن نقشه ای که بیش از 25 سال برای گسترش ناتو به شرق و تبدیل کردن اوکراین به خط مقدم محاصره روسیه کشیده شده بود به نقشی بر آب تبدیل می شود. کودتا در اواکراین برای پایین کشیدن دولت دموکراتیک آن و تحریک برای عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا خلاف نظر اکثریت مردم، روی کار آوردن فاشیست ها و نئونازی ها، جنگ داخلی علیه مردم روس تبار آن کشور، عدم اجرای قراردادهای مینسک و پذیرش خودگردانی مناطق دونتسک و لوگانسک، تبدیل کردن ارتش اوکراین به بزرگترین زرادخانه تسلیحاتی ناتو و بزرگترین ارتش زمینی اروپا و ... همه و همه در نظر استراتژیست‌های آمریکایی و متحدان اروپایی آن باید به زانو درآمدن روسیه و نشستن آن پشت میز مذاکره برای دادن امتیاز به آمریکا و اروپا تمام می شد. امتیازهایی نظیر صرفنظر کردن از بخشی از سرزمین ها و حاکمیت آن بر منابع نفت و گاز و مواد خام، فاصله گرفتن از چین، کنار کشیدن از خاورمیانه و افریقا و آمریکای لاتین، عدم پشتیبانی از ایران و سوریه و ونزوئلا و کوبا، سپردن صنایع و معادن داخلی به کنسرن های آمریکایی و اروپایی، صرفنظر کردن از حق حاکمیت بر منابع مالی و یک سلسله امتیازهای دیگر که نتیجه آن در بهترین حالت دست نشانده شدن روسیه بود.

اکنون دره عمیقی میان آن نقشه ای که آمریکا و اروپا برای روسیه کشیده بودند با آنچه در صحنه جنگ جریان دارد بوجود آمده، بنحوی که روحیه و بیش از آن ابهت امپریالیسم آمریکایی و اروپایی در نزد همه نیمه مستعمره ها و غارت شدگان و دوزخیان زمین در حال فرو ریختن است. نه تنها دولت های آمریکای جنوبی و مرکزی، بلکه حتی شیوخ خلیج فارس هم که زمانی به دست نشانده معروف بودند دیگر آمریکا را تحویل نمی گیرند، همانطور که مستعمرات سابق اروپایی در افریقا در برابر ادامه زورگویی و غارت ثروت هایشان به پا خاسته اند. جریانی تاریخی برای قیام و آزادی ملت ها در حال شکل گیری است که دیگر جلوی آن را نمی توان گرفت، جریانی که روزبروز نیرومند تر می شود.

در این شرایط آشکار شدن شکست، آمریکایی ها و اروپایی ها به یک پیروزی نیاز دارند تا تجدید روحیه کنند و ظاهرا ایران نامزد این تجدید روحیه امپریالیسم آمریکایی و اروپایی است. از نظر استراتژیست های آمریکایی شکست اوکراین باید با پیروزی در ایران جبران شود، پیروزی که مقدمه تبدیل شدن ایران به اوکراینی دیگر یا تکه تکه شدن آن است و در نهایت یک سرنوشت. ایران باید نقش همان دست نشانده ای را بازی کند که عربستان سعودی و ترکیه و پاکستان و مصر برای دهه ها برای آمریکا بازی می کردند... ادامه

-----------------------------------------------------------------------------

کفشها سخن میگویند!

هیچ کس نگفت صاحبان این کفش های به جا مانده از کشته شدگان و آسیب دیدگان تشییع جنازه سردار سلیمانی در کرمان چه کسانی بودند. این کفش ها کهنه و پاره و خاک گرفته کفش های هیچ مدیر و مسئولی نیست. این کفش های هیچ کت و شلواری و آقازاده ای نیست. این فاجعه در شورش اعتراضی مردم علیه گرانی بنزین در آبانمان 98 نیز تکرار شد و باز مقامات نام و شمار آنها را اعلام نکردند. پنهانکاری و سرکوب آنقدر ادامه یافت تا کار رسید به تظاهرات اقشار و طبقات مختلف مردم در روزهائی که شاهدش هستیم.

 

-----------------------------------------------------------------------------

اعلام مواضع

حزب کمونیست آلمان

درباره اوکراین

بازگشت روسیه

به سالهای 90

ناممکن شده!

ترجمه و تدوین- رضا نافعی

-----------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است