سقوط اولین سلطنت شیعه درایران-5

پس از 8 ماه محاصره

افغان ها شیراز را هم گرفتند

30 هزار شتر پس از سه ماه راهپیمائی، افغان ها را از قندهار به اصفهان منتقل کردند. در دو سال آتی نیز مهاجرت هایی به اصفهان صورت گرفت، اما باز هم کمبود جمعیت اصفهان جبران نشد. واپسین کاروانی که در زمان حیات محمود به اصفهان رسید. مادر محمود افغان نیز همراه این کاروان در حالیکه با حرص و ولع بسیار کلمی را که با دو دست گرفته بود گاز می زد، از میدان شاه عبور کرد. او بیشتر به یک عجوزه می مانست تا به مادر محمود افغان که حالا شاه شده بود.

عکس: شاه سلطان حسین، پیش از تسلیم توام با خفت و خاری به محمود افغان. مردم ناراضی از حکومت، در مقابل محمود افغان نایستادند.

راه توده

شماره 467    پنج شنبه 16  مرداد ماه 1393

تقی ارانی

سلیمان میرزا

سلطان زاده

حیدر عمواوغلی


نگاهی به حوادث لیبی،

سوریه، عراق و لبنان

جهان به دو جبهه

تقسیم می شود.

ایران در کدام

جبهه باید بایستد؟

-----------------------------

گرایش به امریکا

در بطن سپاه

رخنه عمیق دارد!

-----------------------------

بولتن سازان

در ج. اسلامی

کدام نهادها هستند؟

-----------------------------

گفتگوئی پر اطلاعات

برای دولت عراق

تنها "بغداد" مانده!

اومانیته- ترجمه "الف. آذرفریتاش"

---------------------------------

جزم اندیشان

به فلسفه نیش

 می زنند!

ترجمه و تدوین- ع. خیرخواه

---------------------------------------

خاطرات "سایه"

(پیر پرنیان اندیش)

موسیقی ایران

زبان تاریخی

و حال درون

ایرانی هاست

-----------------------------------

نفت عراق و لیبی

در بازار سیاه

"خلیفه اسلامی"

صدای روسیه

تدوین و تنظیم آزاده اسفندیاری

-----------------------------

طرح مشترک چین، روسیه و نیکاراگوئه

کانال رقیب "پاناما"

در نیکاراگوئه

ساخته می شود

ژاله نیاکان

-------------------------------

زمان فکری نو

در اسرائیل

 فرا رسیده

یونگه ولت ترجمه عسگر داوودی

------------------------

سرمقاله راه توده 467

"انقلاب در انقلاب"

اینست وحشت قدرت حاکم!

دادگاه‌های باصطلاح "انقلاب" در ایران به منبع صدور احکام ظالمانه و ضد انقلابی تبدیل شده است. انقلابی که حافظ و مفسر آن فرماندهان کودتاچی سپاه پاسداران باشند، به چنین دادگاه‌های انقلاب هم نیاز دارد.

در همه کشورها، در دوران‌های پس از انقلاب دادگاه‌های انقلاب برای دوره بسیار کوتاهی تشکیل می شود تا به جنایات و تخلفات حاکمان پیشین رسیدگی کند. در دوران پس از انقلاب نیز این دادگاه‌ها تشکیل شد و با وجود کم و زیادها و شتابزدگی‌هایی که در کار آنها وجود داشت، در مجموع همسو با خواست مردم شرکت کننده در انقلاب عمل می کرد.

ولی داستان دادگاه‌های انقلاب به همین جا خاتمه پیدا نکرد. درست در لحظه‌ای که نیروهای راست در جامعه منزوی شده و انقلاب می توانست به سمت تثبیت و آرامش و آزادی پیش برود، شروع مبارزه مسلحانه تبهکارانه رهبری مجاهدین خلق دوباره به نیروهای راست قدرت و بهانه حفظ ادامه کار این دادگاه‌ها و صدور احکام، این بار برای مخالفان جمهوری اسلامی را داد. نورالدین کیانوری رهبر حزب توده ايران در همان زمان با اتکاء به تجربه تاریخی اعلام کرد که "ترور در همه جا به قدرت گرفتن نیروهای راست منجر می شود" و سرنوشت ترورهای مجاهدین خلق نیز جز این نشد. پیامد این ترورها تقویت قدرت امثال اسدالله لاجوردی بعنوان دادستان دادگاه انقلاب شد، هر چند که بعدها با بوجود آمدن آرامش نسبی در کشور برکنار گردید ولی زخم سنگین ترورها و اعدام ها بر پیکر انقلاب باقی ماند.

اگر احکام آن دادگاه‌های انقلاب در برابر تروریسم و جنگ مسلحانه، لااقل از نظر مردم، برای خود توجیهی داشت - که هرگز نیز بدان شکل نداشت – بعدها، دیگر کار دادگاه‌های انقلاب نه تعیین تکلیف برای سران و فرماندهان نظامی رژیم شاه و نه مقابله با گروه‌های مسلح و تروریست، بلکه کار دادگاه انقلاب به سطح رسیدگی به جرم اخلال بهزاد نبوی در ترافیک تهران یا مقاله مصطفی تاجزاده در فلان روزنامه یا بهمان سخنرانی هاشم آقاجری کشیده شده است. در واقع دادگاه انقلاب امروز نماد و آیینه‌ای است از روندی که در 30 سال گذشته طی شده است. به همان نسبت که ضدانقلاب جای انقلاب را در حکومت گرفت، به همان نسبت نیز دادگاه انقلاب به دادگاه ضدانقلاب تبدیل شد. پرسش اینجاست که چرا نمی توانند چنین احکامی را بدون نیاز به نام "دادگاه انقلاب" صادر کنند؟ چرا حکومت اصرار در حفظ این نام دارد؟ ......ادامه

--------------------------------------------------------------

مرور تاریخ ایران

از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57

مصدق با دمُ عقرب بازی کرد

اما سر عقرب را به سنگ نکوبید!

عکس: انتقال مصدق به دادگاه نظامی. شاه و نظامی ها که دست به کودتا زدند، مصمم تر از مصدق برای سرکوب نهائی مرحله اول کودتا در 25 مرداد عمل کردند. افسرانی که او بازنشسته کرده بود اما در کانون بازنشستگان سرگرم کودتا بودند، رئیس شهربانی طرفدار دولت را ربودند و کشتند و باز مصدق تصور کرد "انشاء الله گربه است"! او یادش رفت که با دم عقرب بازی نمی کنند بلکه سر آن را با سنگ می کوبند! همگی پس از کودتا به خدمت باز گردانده شده و درجات ژنرالی گرفتند. او می توانست از 25 مرداد به جای خانه خود، در فرستنده رادیو مستقر شود، نظامی های طرفدار خود را برای دفاع از رادیو فرا بخواند و ارتباط مستقیم خود را با مردم حفظ کند که اگر چنین کرده بود، صبح روز 28 مرداد می توانست مردم را به خیابان و به مقابله با کودتاچی ها فرا بخواند. او و دولتش به جای شعارهای تند و تیز  که نشریات حزب توده ایران نیز از آنها دفاع می کرد، بلافاصله پس از ضربه 25 مرداد باید واحدهای نظامی طرفدار دولت را بسیج می کرد. او باید در دوران نخست وزیری خود، یک گارد ملی مسلح از میان مردم تشکیل میداد. همه اینها غفلت هائی است که او مرتکب شد و هنوز ملیون ایران صادقانه به این سئوالات پاسخ نداده اند!

او باید اطرافیان توطئه گر آیت الله کاشانی را می شناخت و اجازه نمی داد میان وی و آیت الله کاشانی اختلاف بیاندازند و شاه از این اختلاف به سود خود بهره برداری کند. او باید آیت الله کاشانی را پشت جبهه خود می کرد برای مقابله با روحانیون مرتجع و طرفدار شاه. همانها که پس از کودتا برای شاه پیام حمایت فرستادند و سرانجام خود کاشانی نیز مانند ایت الله بروجردی نامه نوشتند و از کودتا حمایت کردند. بعدها کودتاچی ها، پس از استفاده شاه از آیت الله کاشانی، او را به تمسخر "سید کاشی" لقب دادند.

--------------------------------------------------------------

"کوبانی"

یک شهر علیه داعش

سلاح بدست گرفته

تدوین شیرین مرادی

 به فیسبوک

راه توده

بپیوندید

---------

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  راه توده

--------

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721

آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است