راه توده

شماره 701 پنجشنبه 10 مرداد ماه 1398

ملکه محمدی عضو رهبری حزب توده ایران که در جمع زندانیان زن از اعدام جسته در قتل عام 67 پس از ده از زندان بیرون آمد. او متخصص کشاورزی درایران و از نویسندگان برجسته ومجله دنیا و تحلیل هفتگی بود. پوری سلطانی همسر مرتضی کیوان که درسال 94 بدرود حیات گفت. به مقدمه فیلم "خون سرو" در پائین همین صفحه مراجعه کنید.

پوراندخت سلطانی

ملکه محمدی

 تاریخ چه قضاوتی درباره خمینی خواهد کرد؟

نقش تاریخی 3 شخصیت

در انقلاب عظیم 57 ایران

هر اندیشه ای كه داشته باشیم، باید در مورد نقش سه تن (خمینی، بازرگان و کیانوری) در انقلاب ایران موضعی روشن و مشخص داشته باشیم. اینان موضوع مهر و كین هستند، زیرا در هر حادثه ای باز می گردند و خود را به زمان تحمیل می كنند. موافقان و مخالفان این یا آن سیاست در حول آنان گرد می آیند، یا در پشت آنان و یا حمله به آنان سنگر می گیرند. آیا می توان راجع به ایران، راجع به آینده ایران، راجع به سیاست در ایران فكر كرد اما راجع به خمینی و میراث او فكر نكرد و راجع به آن موضع نداشت؟ البته می شود، ولی نه برای كسانی كه بخواهند سر خود را زیر برف كنند.


مبارزه با حجاب

دیگر امری زنانه

در ج.اسلامی نیست

-------------------------

حکومت، خود را

آماده حمله هوائی

کرده است؟

-------------------------

پیشگامان نجات

محیط زیست

در اتحاد شوروی

-------------------------

سود و زیان

برجام

و مذاکرات اتمی

-------------------------

درک دشوار

شرایط بغرنج

اطراف ایران

-------------------------

28  مرداد

غفلت حزب

و خوش خیالی مصدق

"رحمان هاتفی"

-------------------------

ریشه های کهن

تفکر چپ درایران

علیرضا خیرخواه

-------------------------

بهای سنگینی

 که بشریت به پای

سرمایه داری پرداخت

دکتر سروش سهرابی

-------------------------

گرجستان و اکراین

دو چرخ یدکی

برای اهداف ناتو

راشا تودی ( روسیه امروز)

آزاده اسفندیاری

-------------------------

نیکاراگوئه

نبرد 40 ساله

میان انقلاب و امریکا

ترجمه و تدوین- عسگر داوودی

-------------------------

آش شوری که غرب

در لیبی بار گذاشت!

دمیتری سِدوف- بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه از کیوان خسروی

-------------------------

سفر نامه شاملو از لس آنجلس- 6

"فارانگلیسی

" لس انجلسی ها

-------------------------

مردم سودان

 نمی خواهند فریب

نظامیان را بخورند

اومانیته - ترجمه آذرنگ

-------------------------

سرمقاله 701

نتایج تکاندهنده انتخابات شورایارها

درانتخابات مجلس تکرار خواهد شد؟

هفته گذشته انتخابات شورایارها برگزار شد و در شهری مانند تهران تنها پانصدهزار تن در آن شرکت کردند. اگر میزان واجدان شرایط رای دادن در تهران را آنگونه که وبسایت "الف" وابسته به آقای احمد توکلی اعلام کرده حدود هفت میلیون تن بدانیم در آنصورت کمتر از 7 درصد مردم تهران در انتخابات شورایارها شرکت کرده‌اند. در بقیه شهرهای بزرگ نیز وضعیت تفاوت چندانی ندارد. این میزان پائین مشارکت، بنوعی وضعیت انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی را هم نشان می دهد و اکنون بزرگترین پرسش حکومتی این است که از این هفت میلیون تهرانی و دیگر ساکنان شهرهای بزرگ که مشروعیت حکومت با میزان مشارکت آنها سنجیده می شود چند درصد در انتخابات مجلس شورا که در اسفند ماه آینده برگزار می شود شرکت خواهند کرد.

می توان گفت انتخابات شورایارها و نتیجه خجالت آور آن زیاده روی حکومت و بیت رهبری در سیاست‌های دوران اخیر در بی اعتبار کردن مجلس و برهم خوردن نقشه تکرار مجلس‌های فرمایشی هشتم و نهم بدون مشارکت مردم را نشان داد. تکراری که دیگر در شرایط امروز ایران سال 98 عملی نیست، به چندین دلیل.  

دلیل نخست این که میزان عدم مشارکت مردم همانطور که انتخابات شورایارها نشان داد بی گمان بسیار بیش از انتخابات مجلس هشتم و نهم خواهد بود و در واقع نوعی فروپاشی حکومت و خود جناح راست هم خواهد بود. کسانی که با رای پنج یا ده درصد مردم به مجلس راه پیدا کنند حتی اگر همه حدود 300 نماینده مجلس هم از جناح راست باشند نه خودشان مشروعیت دارند و نه مشروعیتی برای کل حکومت باقی می گذارند.

امید به تکرار آن انتخابات از این جهت هم ناممکن است که برگزار کننده انتخابات دولت روحانی است و دلیلی ندارد اجازه دهد مجلسی که قرار است دولت او را زیر سوال برد و به زیر کشد خود مشروعیت تقلبی پیدا کند و بنابراین با دستکاری در میزان آرا آنچنان که در مجالس هشتم و نهم با تقلب شد و اعلام میزان مشارکت 50 درصدی مثلا در تهران مقابله خواهد کرد... ادامه

-------------------------------------------------------------------------

دفتری که پوری سلطانی ورق زد

فیلم دیدنی "یادگار خون سرو"

مجلات پیش و پس از کودتای 28 مرداد از دسترس عموم دور است، بویژه مجلات پس از کودتای 28 مرداد که فرمانداری نظامی کودتا اخبار و اطلاعات و عکس های رهبران و نظامی های دستگیر شده توده ای را به این مجلات میداد تا منتشر کنند و ارعاب در جامعه را دامن بزنند. این اخبار و اطلاعات هم عمدتا یا اعترافات زیر وحشیانه ترین شکنجه ها بود و یا محاکمات فرمایشی در دادگاه های نظامی پس از کودتا. بدین ترتیب، عکسهای قربانیان کودتا را که تنها دراین مجلات می توان پیدا کرد، بدلیل از دسترس خارج شدن مجلات مورد اشاره در اختیار کسی نیست، مگر پس از گذشتن از هفت خان سانسور جمهوری اسلامی و راه یافتن به "مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی" و گرفتن مجوز ورق زدن برخ از این مجلات که در آرشیو آن مرکز نگهداری می شوند. شادروان پوراندخت سلطانی (همسر زنده یاد مرتضی کیوان) که خود استاد کتابداری در ایران بود و سهم بزرگی در آرشیو بندی مرکز دائر المعارف اسلامی داشت در سالهای پایانی عمر خویش این امکان را داشت که یکبار مجله تهران مصور دوران محاکمه افسران توده ای را ورق بزند و از این ورق زدن فیلمی نیز تهیه شود. یعنی همین فیلمی که می بینید. محور و انگیزه این ورق زدن مرتضی کیوان همسر پوری سلطانی بود اما خود به چشم خویش می بینید چه سروهائی در همین دادگاهها به تیرباران محکوم و حکمشان بی درنگ اجرا شد. آنها نظامی های توده ای بودند. نه تنها این فیلم بلکه هیچ عکس و خبری از این محاکمات در سیمای جمهوری اسلامی به نمایش در نمی آید زیرا تداعی کننده تکرار آن توسط کسانی است که بنام انقلاب 57 سکاندار شدند و جنایات دوران شاه و کودتای 28 مرداد را تکرار کردند. پوراندخت سلطانی در آبان ماه سال 1394 در تهران بدرود حیات گفت. آنها، همانهائی هستند که هوشنگ ابتهاج "سایه" در شعر خود آنها و آنچه بر آنها گذشت را "یادگار خون سرو" نامید.

--------------------------------------------------------------------------------------

"بر بال بحران"-7

رفرُمی که شاه

در دهه 40 آنرا بی هویت کرد!

 

--------------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است