انتقاد از مذهب عصر
در جایی که شکاکیت حافظ و لاادریت او نصیب حکمت و عرفان می شود، طبیعی است
که دامن مذاهب را نیز که قدرت اقناعی کمتر و دعاوی فزون تری دارند، باید
بگیریم. در یک کلمه باید گفت حافظ به افسانه هایی که مذاهب می بافند باور
ندارد. حافظ ریاکاری شیخان و زاهدان را
به باد انتقاد می گیرد. آداب شریعت را تحقیر می کند، در روز رستاخیز و حکمت
و عدل بالغه الهی بدان شکل که متکلمان و فقیهان عصر بیان می داشته اند سخت
مردد است. بهشت و جهنم را نفی می کند. حافظ سماع وعظ را با نغمه رباب، و
رندی را با صلاح و تقوی در خورد قیاس و نسبت نمی شمرد و معتقد است که در
بهشت موعود نیز نظیر گلگشت مصلای زمینی را نمی توان یافت و او که می می
خورد و رندی می کند، بر خلاف زاهدان سالوس با همه آشنایی و علاقه مندی به
قرآن (که می توانست آن را با چهارده روایت از بر بخواند) آن را دام تزویر
نمی سازد. پیران طریقت از قبله به خانه خمار روی آورده اند، زیرا از خرقه
سالوس و کرامت آتش برخاسته و واعظان شحنه شناس و زاهد ظاهرپرست بیهوده به
دردکشان از سر حقارت می نگرند، زیرا راز واقعیت و حقیقت در نزد آن هاست نه
در نزد واعظان، هر چند این واعظان در عبارت پردازی صنعت بسیار می کنند. ما
عجب و نماز را به زاهد وا می گذاریم و مستی و نیاز را خود بر می گزینیم تا
عنایت خداوند به که باشد. مجلس وعظ دراز است و زمان فرصت می گذرد، پس باید
به خمخانه رفت و شراب نوشید که همانندش در کوثر نیست. افسوس که «پیر گلرنگ»
فرصت خبث نمی دهد تا شناعت های صوفیان ازرق پوش را بر ملا سازیم وگرنه دیگ
سینه از حکایات بسیاری پرجوش است. درست گفت آن که گفت که باید این خرقه
کبود زاهدی و صوفی گری را سوزاند، زیرا تا زاهد و واعظ و صوفی ریا می ورزند
مسلمان نیستند. بگذار این ریاکاران دنیاپرست و ظاهربین، مهر ملک و شحنه را
برگزینند، ما نیز مهر نگاری بر خواهیم گزید. آری بر پاکان روزه دار و دلق
پوشان صومعه، خوردن سحور ارزانی باد، ولی ما به سراغ جام صبوح می رویم. حور
و قصور بهشت را به آن ها وا می گذاریم، زیرا قصر ما شرابخانه ما و حور ما
ترکان شیرازی ماست. بگذار آن ها راه بادیه بپیمایند، ما گرد بیت الحرام خم
خواهیم پویید، زیرا اگر کسی در این جهان پیچاپیچ ما را از جهل رهانده باشد
همان پیر خرابات است. طامات و شطح و تسبیح و طیلسان را در راه آهنگ چنگ و
می و میگسار می گذاریم و «زهد گران» را در حلقه چمن به نسیم بهار می بخشیم
و در باره احوال شیخ و قاضی و شرب الیهودشان گفتنی را نمی گوییم، زیرا از
پرده دری پرهیز داریم. از بحث شافعی و اهل کلام و قیل و قال مدرسه می
گریزیم و به خدمت معشوق و می می پردازیم. از آن جا که بهشت نقد را در این
جهان خرم و زیبا می توان به دست آورد، دلیلی نیست که وعده فردای زاهد را
باور کنیم.
من که امروزم بهشت نقد حاصل می شود
وعده فردای زاهد را چرا باور کنم؟
و چون از سایه سروهای زمینی برخورداریم اجباری نیست که به خاطر سایه، منت
سدره آسمانی و طوبای بهشتی را بکشیم. پیر ما را نظری خطاپوش بود که گفت خطا
بر قلم صنع نرفت والا جهان پر از نارسایی هاست و اینک باید به این «آمرزش
نقد» دل بست که یاری چون حور و سرابی چون بهشت در اختیار ماست و به دنبال
وعده های نسیه نرفت. در این سخنان حافظ نه تنها شک در دگم های مذهب می
جوشد، بلکه تلالو یک عشق سوزان به زندگی و زیبایی های آن دیده می شود. این
تشنه کام مفرح زندگی را با لذتی مسری می نوشد و از حیاتی که جز یک بار نصیب
ما نیست قصد کام گرفتن دارد.
همچنان که گفتیم، حافظ در کنار این شک در دعاوی حکمت، عرفان و مذهب، خود
دارای جهان بینی اثباتی معینی است و آن تفسیر خاصی است که به شیوه
خراباتیان از برخی احکام عرفان و مکتب نوافلاطونی دارد. او مانند دیگر
صوفیان خانقاهی برای خود نگزیده و، چنان که جامی تصریح می کند، دست ارادت
به شیخی نداده است و مقامات و کرامات و شطحیات عارفان را به کناری می گذارد
و تنها قبول دارد که در ازل پرتو حسنی بود، عشقی ظاهر شد، آدمیزاد طفیل این
عشق شد و زندگی در مستی و بی خبری و پرستش خوشی ها و زیبایی های این جهان
خود بهترین مظهر قبول مذهب عشق است.
لینک شماره های
گذشته:
1 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/mars/544/tabari.ht
2 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/mars/545/tabari.ht
3 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/april/546/tabari.htm
4 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/april/547/tabari.htm
5 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/april/548/tabari.htm
6-
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/april/549/tabari.htm
7 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/may/550/tabari.htm
8 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/may/551/tabari.ht
9 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/may/552/tabari.htm
10 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/may/553/tabari.htm
11 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/jon/554/tabari.html
12 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/jon/555/tabari.html
13 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/jon/556/tabari.htm
14 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/jon/557/tabari.html
15-
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/jon/558/tabari.html
16 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/jolay/559/tabari.html
17 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/jolay/560/tabari.htm
18-
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/jolay/561/tabari.html
19 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/jolay/562/tabari.html
20-
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/jolay/563/tabari.html
21 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/agust/564/tabari.htm
22 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/agust/565/tabari.htm
23
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/agust/566/tabari.htm
24 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/septamr/567/tabari.h
25 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/septamr/568/tabari.h
26 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/septamr/569/tabari.h
27 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/septamr/570/tabari.h
28 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/oktobr/571/tabari.ht
29 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/oktobr/572/tabari.ht
30 –
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/oktobr/573/tabari.ht
31-
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/novamr/575/tabari.ht
32-
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/novamr/576/tabari.ht
33 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/novamr/577/tabari.ht
34 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/desamr/tabari.html
35 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/desamr/579/tabari.ht
36 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/desamr/580/tabari.ht
37 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2016/desamr/581/tabary.h
38 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/janvye/582/tabari.
39 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/janvye/583/tabari.ht
40 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/janvye/584/tabari.html
41-
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/janvye/585/tabari.html
42 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/janvye/586/tabari.html
43 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/febriye/587/tabari.htm
44 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/febriye/588/tabari.html
45 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/febriye/589/tabari.html
46-
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/febriye/590/tabari.html
47 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/merts/591/tabari.htm
48 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/janvye/586/tabari.ht
49
https://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/april/593/tabari.htm
51-
https://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/april/595/tabari.htm
52 -
https://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/april/596/tabari.htm
53 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/may/597/tabari.html
54 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/may/598/tabari.html
55 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/may/599/tabari.html
56 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/may/600/tabari.html
57 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/jon/601/tabari.html
58 -
https://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/jon/602/tabari.html
59 -
https://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/jon/603/tabari.html
60 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/joan/604/tabari.htm
61 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/joan/605/tabari.html
62 -
https://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/joan/606/tabari.htm
63-
https://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/joan/607/tabari.htm
64 -
https://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/joan/608/tabari.htm
65 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/agust/609/tabari.htm
66 -
https://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/agust/610/tabari.html
67 -
https://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/agust/611/tabari.html
68 -
https://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/agust/612/tabari.html
69 -
https://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/agust/613/tabari.html
70 -
www.rahetudeh.com/rahetude/2017/septamber/614/tabari.html
71-
https://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/septamber/615/tabari.html
72 -
http://rahetudeh.com/rahetude/2017/septamber/616/tabari.html
73
http://rahetudeh.com/rahetude/2017/mehr/617/tabari.html
74 -
http://rahetudeh.com/rahetude/2017/oktobr/618/tabari.html
75 -
http://rahetudeh.com/rahetude/2017/oktobr/619/tabari.html
76-
http://rahetudeh.com/rahetude/2017/oktobr/620/tabar
77
http://rahetudeh.com/rahetude/2017/oktobr/621/tabari.html
78-
http://rahetudeh.com/rahetude/2017/novamr/622/tabari.htm
79 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/novamr/623/tabari.html
80 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/novamr/624/tabari.html
81 -
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/novamr/624/tabari.ht
-82
https://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/novamr/626/tabari.htm
83 -
https://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/desamr/627/tabari.html
84-
http://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/desamr/628/tabari.html
85 -
https://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/desamr/629/tabari.html
86 -
https://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/janvi2018/tabari.html
87 - https://www.rahetudeh.com/rahetude/2017/janvi2018/631/tabari.html
88 -
https://www.rahetudeh.com/rahetude/2018/janvie/632/tabari.htm
تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh
تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh
تلگرام راه توده :
https://telegram.me/rahetudeh
|