راه توده

علی گلاویژ

ایراندخت ابراهیمی

مریم فیروز

انوشیروان ابراهیمی

هما نصرزنجانی

فاطمه مدرس فردین

چهارشنبه 1 فروردین 1386

جستجو در راه توده | آرشيو شماره های گذشته |روزنت ها ـ سايت ها ـ وبلاگها

دوره اينترنتی ـ شماره 127

مشی توده ای
در نشریات توده ای
و اطلاعیه های حزبی

--------------------

دیدار در مطب میدان تجریش
من "طبری" هستم!

روزی دو جوان، همراه با مرد کهنسال و افسرده ای که یک پای خود را کمی روی زمین می کشید وارد مطب دکتری در میدان تجریش شدند. آن دو جوان که با تحکم سخن می گفتند، خطاب به دکتر که آنها را به اتاق خود پذیرفته بود گفتند: ایشان پدرمان است. می گوید قلبش نمی کشد. مریض است. برای معاینه و درمان آورده ایم نزد شما. دکتر، بیمار را که همان مرد کهنسال بود، برای معاینه روی تخت کم عرضی که با یک پرده از اتاق جدا می شد خواباند. بیمار به دستور دکتر نیمه بالائی تن خود را برهنه کرد و پاچه های شلوارش را هم بالا زد. دکتر دستگاه کنترل ضربان قلب را به مچ دست، سینه و پاهای بیمار بست. آن دو جوان همچنان با سماجت در اتاق دکتر ایستاده و منتظر نتیجه معاینه و بازگرداندن بیمار بودند. دکتر مودبانه و مانند همه موارد دیگر که همراهان بیمار را از اتاق بیرون می فرستاد، خطاب به دو جوان گفت:
- شما می توانید بیرون اتاق منتظر بمانید.
آن دو بی آنکه از هم سئوالی کنند، فورا پاسخ دادند:
- ما چون نگران حال مریضمان هستیم همینجا می مانیم و شما هم راحت به کارتان ادامه بدهید.
وضع عادی نبود و دکتر احساس کرد که نباید درخواست خود را تکرار کند. به پشت پرده بازگشت تا سیم های دستگاهی را که به بدن مرد کهنسال وصل کرده بود کنترل کند. وقتی روی سینه بیمار خم شد تا آخرین سیم ها را از تن او جدا کند، مرد کهنسال آهسته گفت:
- من طبری هستم!
با تشکر فراوان از روزبه محسنی که به حق سرنوشت او را در مقاله ای که در راه توده منتشر کردید با گالیله مقایسه کرد.

 21/12/85

--------------------

راه توده 102 آذرماه 1379
برندگان: كنسرن‌ها
بازندگان: مردم
شعله های جنگ در خاورمیانه
ایران را نشانه گرفته!

--------------------

بازخوانی فرازها
سرنوشت انقلاب 57
تا لحظه که درآن هستیم
گریز ناپذیر بود؟
ش. بوستانی

--------------------

حزب كمونيست فرانسه- 2
حزب کمونیست فرانسه
در کوره زمان و حوادث
نوشته سرژوولیكو و دانیل تارتاكوفسكی
ترجمه علیرضا خیرخواه

--------------------

هیتلر و آلمان ها

هیتلر
هیولای نکبتی که می گفت:
قدرت مغناطیسی دارد!

ترجمه علیرضا خیرخواه برای راه توده

15 بهار
با شما و در کنار هم بوده ایم

راه توده - دوره دوم- می رود تا وارد 15 سالگی خود شود. یعنی مهرماه امسال 15 سال از انتشار دوره دوم راه توده خواهد گذشت. خیال مروری 15 ساله را نداریم، که اگر چنین نیازی هم باشد، می توان برای مهرماه که سالگرد این انتشار است، تدارک آن را دید.
بمناسبت ویژه نامه ای که برای نوروز تدارک دیده ایم، سال 1385 راه توده را ورق زده ایم. سالی که گذشت، به شهادت مروری که بر همین ویژه نامه می کنید و یا مروری که خود، مستقل از توصیه ما به شماره های انتشار یافته این یکسال می توانید داشته باشید، سالی بود به چند دلیل متفاوت از سال های اخیر. این تفاوت نه در خط مشی توده ای ما، که کوچکترین خللی طی قریب 15 سال انتشار منظم، در آن وارد نیامده، بلکه در تنوع مطالب، بدعت ها و تلاش های نوین است. سرمقاله های تحلیلی راه توده، گام به گام با تحولات ایران جلو آمد و دیدگاه های توده ای را منعکس کرد و مانند همه سال های گذشته، مقالات سیاسی و تحلیلی نیز جان مایه راه توده بوده است. بر گروه همکاران – بویژه مترجمان- راه توده در خارج از کشور افزوده شد، اما آنچه بعنوان تنوع مطالب، بدعت ها و تلاش های نوین مورد تاکید است، عمدتا برخاسته از تلاش همکاران نوین راه توده در داخل کشور است. همین به میدان آمدگان ما را با نیازهای نسل جوان امروز ایران آشنا ساختند و بر ضرورت مرور دوباره کارنامه حزب توده ایران تاکید کردند: آشنائی با تاریخ حزب، آشنائی با چهره ها و خدمات و اعتبار اجتماعی و علمی رهبران حزب توده ایران، بازگشائی فصول مختلف حضور سیاسی حزب توده ایران در مقاطع مختلف و...
به همت همین یاران نوین، دشواری انتقال کتاب های کمتر در دسترس و گاه "نایاب" بدست ما رسید که روی شبکه اینترنت قرار دادیم و شماری دیگر از آثار کمتر در دسترس حزب نیز بدستمان رسیده است که در تدارک تنظیم و باز تایپ آن برای قرار دادن روی سایت راه توده هستیم. پرداختن به نقش و سیاست حزب توده ایران در سال های پس از پیروزی انقلاب، پیش از آنکه خاک زمان بر چهره آن بنشیند نیز از جمله توصیه ها و پیام های دریافتی از داخل کشور بود، که در حد امکان و توان خویش در این راه نیز کوشیدیم.
بدین خاطر است که سال گذشته را، سال پربار به میدان آمدن چهره های جدید از داخل ایران و قرار گرفتن دستشان در دست های راه توده می دانیم و این بزرگ ترین امید و پشتوانه راه توده است. آنها که از میان همین یاران داخل کشور، ترجمه کرده و یا گزارش و مقاله نوشته و پا به پای ما از داخل کشور شانه هایشان را زیر بار راه توده داده اند، خواه نا خواه و بنابر شرایط حاکم، با نام های مستعار در راه توده ظاهر شده اند، و آنها که مناسبات و رابطه ای غیر از ترجمه و نوشته داشته اند، به قول "فرزاد جهاد" در دادگاه نظامی ریشهری "سربازان گمنام، اما آشنای این راه اند". دست یکایک آن همکارانی را می فشاریم که گورستان های تهران را درنوردیدند و آلبومی تاریخی را برای انتشار به ما منتقل کردند. نمونه هائی از این تلاش تاکنون منتشر شده و در سال آینده با وسعت بیشتری از این آلبوم استفاده خواهیم کرد.
شرح مراجعه به گورستان های تهران، توصیف نمایشگاه شکنجه در زندان توحید (کمیته مشترک) و نحوه انتقال دوربین به داخل این نمایشگاه و گرفتن عکس از قربانیان توده ای،- پنهان از نگاه کنجکاو ماموران حفاظت این نمایشگاه- ، همانقدر خواندنی و دانستی است که گزارش یافتن کتاب های نایاب در کتابخانه ها و آرشیوهای خصوصی. صد حیف که زمان انتشار این گزارش ها نیست، اما برای روز انتشار در آرشیو راه توده هست.
فضای نوینی که مشهور به "گرایش چپ در میان دانشجویان و نسل جوان" است، توسط همین یاران به ما منتقل شد و سمت و جهت حرکت ما را برای پاسخگوئی به ضرورت ها مشخص ساخت. این آشنائی، نگرانی ها را پیرامون کم اطلاعی از تاریخ حزب، تاریخ معاصر و حتی تاریخ انقلاب 57 و تحولات سال های پیش و پس از انقلاب را افزون کرد. افسوس و بی اعتنائی و سپردن عنان رویدادها بدست تقدیر و زمان کار راه توده نبود و نیست و به همین دلیل آستین ها را بالا زده و از هر راه که توانستیم وارد میدان شدیم.
این تمرکز روی نیازهای داخل کشور و بویژه پرداختن به تاریخ حزب؛ گاه برای برخی مهاجران دور از میهن نا مانوس بود و در پیام ها و نامه های خود ابهامات خود را در این ارتباط با ما در میان گذاشتند. هم در پاسخ به پیام ها، دلائل این جهت گیری راه توده را توضیح دادیم و هم در این سرمقاله نوروزی بار دیگر دلائل و انگیزه های آن را شرح دادیم.
نسل نوینی به میدان در آمده است و باید هرچه سریع تر به میان این نسل رفت و همه چیز را از پایه آغاز کرد.
حتی بموجب همین توضیحات، تصور می کنیم که شما هم به ما حق می دهید تا سال 1385 را سالی متفاوت بدانیم و از همه علاقمندان و خوانندگان و کسانی که به هر شکل با راه توده در تماس و ارتباط هستند بخواهیم ما را برای گسترش این هدف در سال 1386 یاری کنند. سال نو و روز نو را برای روزگاری نوتر برای همه شما آرزو داریم.

-----------------------------------------------

زیگانف:
5ر9 میلیون روس
طی 15 سال ازمیان رفته اند

بهروز بکتاشی

بخش هائی از سخنان گنادی زوگانف دبیر کل حزب کمونیست روسیه فدراتیو در میزگرد كمیته مركزی ح ك ر ف که 16 ماه مارس، جهت تدارك پلنوم حزب در رابطه با فرهنگ روس و كمونیست ها برگزار شد:
«روسیه طی 15 سال دوران رفورم، 10 میلیون از شهروندان خود را از دست داده است كه از این رقم 9 و نیم میلیون روس بوده اند. مرگ و میر در بین روس ها 2- 3 برابر نسبت به دیگر ملیت هاست كه این ناشی از خط مشی است كه در كشور اجرا می شود. عمر متوسط مردان در روسیه 59 سال و زنان 71 سال است. یعنی بطور متوسط 12 سال كمتر از ایالات متحده و5 سال كمتر از چین سوسیالیستی است.
بخش دولتی در بریتانیا شامل 36 درصد، آلمان 39، ایتالیا 41، سوئد 43، اطریش 40 است و این رقم در روسیه یلتسن- پوتین 10,3 است. در چنین شرایطی هیچ دولتی نمی تواند مدعی حل مسائل استراتژیكی رشد ملی باشد. از این رو مسئله ملی سازی و بازگرداندن بخش های كلیدی به یغما رفته اقتصاد به مردم یكی از حلقه های اصلی برنامه حزب ما می باشد.
در جلسه گردهمائی پارلمان شورای اروپا، زمانی كه نیروهای واپسگرا و نئوفاشیست ها سعی داشتند اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی را در یك ترازو با آلمان فاشیستی قرار دهند، ولادیمیر ژیرینفسكی در هیئت پارلمانی روسیه به هم طراز بودن خلق شوروی و روس ها در یك ترازو با نازی ها رای داد. زمانی كه ما در دومای دولتی توضیح چنین موضع ضد ملی ژیرینفسكی را طلب كردیم، حزب روسیه واحد از ژیرینفسكی حمایت نمود.

           
 

واقعيت ها و استراتژی

نوشته " ژاك شامبز"

 ترجمه و تدوين "ن. کيانی" برای راه توده

 

هيتلر و آلمان ها

(ورنر پاريس ـ اديسيون سوسيال ـ 1982)

نوشته پي ير آنجل

 ترجمه عليرضا خيرخواه

 

بازی شیطاني

نوشته روبرت دريفوس

ترجمه فروزنده فرزاد

           
 

مقاله ها و نوشته های

تئوريک و تحليلی

* گرایش توسعه طلبانه سرمایه دینامیسم گلوبالیسم

 ترجمه ش. م. بهرنگ

*انقلاب نوین جهانی استوار برپایه های مادی ـ تکنیکی جهام واقعا موجود

تهیه و تدوین ک.رحمانی

*مارکسیسم کلید درک خلاق جهانی که می شناسیم و می سازیم

ترجمه علیرضا خیرخواه

 

آثار بالينی

برخی بررسی ها درباره جهان بینی ها و جنبش های اجتماعی در ایران

احسان طبری

یادداشت ها و نوشته های فلسفی و اجتماعی

احسان طبری

ماتریالیسم دیالک تیک

امیر نیک آئین

 

سیاوش کسرايی
ـ باور (آخرین شعر خوانی)
ـ آرش کمانگير

ـ ما را مدد کنيد

 

 

دکتر نورالدين کيانوری
ـ نامه به علی خامنه ای از زندان اوین
ـ سنت، مذهب و مدرنیته
ـ سخنی با همه توده ای ها

   

بشنويد!

یک عمر فریاد آزادی را با صدای به آذین

 

 

محمد علی عمويی
ـ خیانت به سوسیالیسم
ـ گفتگو با روزنامه آفتاب
ـ گفتگو با آفتاب امروز پیرامون درگذشت کیانوری

 

مريم فيروز
ـ گفتگو با روزنامه اومانیته
ـ گفتگو با رادیو ایرانیان پیرامون آخرین لحظات حیات نورالدین کیانوری

 

احسان طبری
ـ از میان ریگ ها و الماس ها
ـ نقش مذهب و پایگاه طبقاتی مبارزان مذهبی در ایران
ـ درباره ملت و مسئله ملی

 

ف.م. جوانشير
ـ تجربه 28 مرداد
ـ حماسه داد
ـ آن که غبار از چهره سیاسی فردوسی روبید!

 

پرفسور آگاهی
ـ تاريخ احزاب در ایران

 

مهدی کيهان
ـ جنبش سنديکايی در ایران

 

 

"مردم"

و

 "نامه مردم"

سرگذشت ارگان مرکزی حزب توده ایران

------------------------

صفحات اول "مردم" و"نامه مردم"
از سال 1358 تا 1360

------------------------

مشی و سياست توده ای

 در سرمقاله های

"مردم" و "نامه مردم"

------------------------

اطلاعيه ها

و اعلاميه های

 حزب توده ایران

 از 56 تا 62

پرسش و پاسخ

آنچه حزب گفت

و
آنچه روی داد

نــويد
آذرخشی در آسمان استبداد به

سازمان نويد تبديل شد

فاجعه ملی

قتل عام سال 1367

 کودتای 28 مرداد

اسناد، تصاوير و مقالات تحقيقی

- .......

رحمان هاتفی

ـ شکوفه های دوست داشتن!
ـ تيزابی، از طايفه ماندگاران!

ـ آن سرخ گل، گلسرخی بود

           
 

...جنبش های اجتماعی در ایران- طبری

از مهرپرستی تا استبداد دینی

40 قرن جدال

مذهب و آئین در ایران

 

1400 سال مقاومت ایرانی ها

برای حفظ هویت خویش

--------------------

جنگ و جهانی شدن

ترجمه جعفر پویا

 

تاریخ به روایت مطبوعات

--------------------

فلسفه را مردمی کنیم

ترجمه علیرضا خیرخواه

  تماس با ما  

حساب بانکی

Vernis

PostbankEssen

KontoNr. 0517751430

BLZ: 360 100 43

Germany

Tel:+49-30-36759721

Email : contact@rahetudeh.com

آدرس پستی

Postfach 126926
 10609 Berlin-

Germany

 

نقل مطالب منتشر شده دراین سایت

 با ذکر منبع آزاد است