راه توده

سیاوش کسرایی

احسان طبری

فرخی یزدی

محمدعلی افراشته

رحمان هاتفی

همانصر زنجانی

بازی شيطاني- 21
آیت الله خمینی
سوار بر توفان انقلاب
از همان دروازه ای وارد شد
که امریکا از آن غافل مانده بود

96

فاطمه مدرسی فردین

عبدالحسین نوشین

دوشنبه 9 مرداد 1385

جستجو در راه توده| آرشيو شماره های گذشته |روزنت ها ـ سايت ها ـ وبلاگها

دوره اينترنتی ـ شماره 96

 

این شعار جغد جنگ را در گلو خفه کنید
امروز لبنان- فردا ایران

همه کسانی که اخبار تهاجم اسرائیل به لبنان و فلسطین و موضع گیری های حاکمیت جمهوری اسلامی، در ارتباط با این حمله نظامی را در سه هفته گذشته و بدقت دنبال کرده اند، باید دو مصاحبه و اظهار نظر را خوب بخاطر داشته باشند. نخست ارزیابی سیدحسین نصرالله رهبر حزب الله لبنان درباره دلیل حمله اسرائیل به لبنان، در مصاحبه با خبرگزاری الجزیره و دوم گُنده گوئی رهبر جمهوری اسلامی – علی خامنه ای- در دیدار با "چاوز" رهبر اصلاحات انقلابی و رئیس جمهور کشور نفت خیز امریکای لاتین "ونزوئلا".
سید حسن نصرالله، در مصاحبه با خبرگزاری الجزیره مدعی شد: «اسرائیل می خواست در حوالی ماه اکتبر و در چارچوب یک برنامه و توطئه سراسری به لبنان حمله کند و ماجرای ربودن دو سرباز اسرائیلی این برنامه و توطئه را خنثی کرد!»
چند روز پس از این مصاحبه و اظهار نظر، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با "چاوز"، همین ادعا را، در ارتباط با جنگ لبنان، در جمله ای مشابه طرح کرد و گفت «پیش دستی حزب الله طرح امریکا را بهم ریخت» (عنوان بزرگ روزنامه کیهان یکشنبه 8 مرداد)
بدین ترتیب و بموجب این ادعای مشترک، در راس رهبری حزب الله لبنان و رهبری جمهوری اسلامی، بی آنکه مردم هر دو کشور بدانند در پشت صحنه چه می گذرد و یا چه گذشته است، تصمیم به یک پیشدستی گرفته می شود و دو سرباز اسرائیلی ربوده می شوند، تا تهاجم ویرانگر و جنایتکارانه اسرائیل به لبنان و فلسطین آغاز شده و خاورمیانه وارد مرحله تازه ای شود. اکنون، آن بهانه زمینه ساز جنگ- یعنی ربودن دو سرباز اسرائیلی- چنان در حاشیه رویدادی جنگی قرار گرفته، که دیگر کمتر درباره آن حتی صحبت می شود و بدشواری در میان انبوه اخبار سیاسی و جنگی لبنان کسی بخاطر دارد که آن دو سرباز را حماسی ها در فلسطین ربودند و یا حزب الهی ها در لبنان. چرا که اکنون بحث نه در باره آن سرباز ربائی و بقول رهبر جمهوری اسلامی و رهبر حزب الله لبنان "خنثی سازی توطئه اسرائیل و یا پیشدستی حزب الله برای خنثی سازی توطئه امریکا"، بلکه استقرار یک ارتش بین المللی – با شرکت ارتش های چند کشور عرب و مسلمان منطقه- در لبنان و اشغال و تصرف آنست.
ابتدا فرض را بر این قرار می دهیم که هم رهبر حزب الله لبنان و هم رهبر جمهوری اسلامی، بر پایه اطلاعاتی فوق محرمانه و یا تحلیلی دقیق از رویدادهای جهان و منطقه خواسته اند توطئه ای را خنثی کنند.
این توطئه از این دو حال خارج نیست:
1- طرح حمله نظامی مشترک امریکا و اسرائیل به ایران در مراحل آغاز بوده و با جنگ لبنان، اجرای این نقشه با مانع روبرو شده،
2- حمله به مراکز پرتاب و انبارهای موشک های ساخت ایران و انتقال یافته به لبنان برای مقابله با اسرائیل در صورت حمله به ایران، قرار بوده – مثلا- در ماه اکتبر صورت گیرد و حزب الله لبنان آن حمله را جلو انداخته تا همزمان با حمله به ایران صورت نگیرد و ضمنا کارزای ضد اتمی که علیه ایران در جهان و منطقه جریان دارد تخفیف یابد.
هر فرض دیگری جز در کلیات همین دو فرض، اهمیتی در حد دو ارزیابی رهبر حزب الله لبنان و رهبر جمهوری اسلامی که در بالا آوردیم را ندارد.
حال برگردیم به صحنه روبرو و حوادث سیاسی و جنگی متعاقب 20 روز بمباران لبنان. آیا جلو انداختن فرضی حمله اسرائیل به لبنان طرح حمله نظامی به ایران را عقب انداخت و یا خنثی کرد؟ و یا برعکس حالا کشورهای عرب منطقه را هم مصمم تر از گذشته پیرو سیاست جنون آسای امریکا و اسرائیل برای حمله به ایران کرده است؟ تبلیغات وسیعی که درباره موشک های ایرانی مستقر در لبنان اکنون راه افتاده به سود سیاست امریکا برای حمله به ایران بود و یا به زیان آن؟ در داخل کشور و علیرغم پیوند عاطفی و همدردی که مردم ایران با مردم عرب منطقه و موضع گیری سنتی که علیه اسرائیل دارند فاش شدن انتقال هزاران موشک از ایران به لبنان و برای حزبی که در پارلمان فراکسیون دارد و فعالیت قانونی و رسمی واکنشی مثبت داشته است؟ مردم از خود در این روزها نمی پرسند: حاکمیتی که اجازه نداد حزب پیروز در انتخابات مجلس ششم یک روزنامه ارگان حزبی داشته باشد و درهای تلویزیون را به روی رئیس جمهور منتخب کشور(خاتمی) بست و تاب تحمل یک حزب سیاسی واقعی را در کشور ندارد، چگونه خود را محق می داند یک حزب سیاسی در یک کشور دیگر(حزب الله و لبنان) را مجهز به موشک کند؟
با فاش شدن انبارهای موشکی جمهوری اسلامی در لبنان، حالا دشوار است افکار عمومی اروپا و حتی منطقه عربی خاورمیانه را قانع ساختن به اینکه در صورت تولید بمب اتم در ایران، این حاکمیت به همینگونه که موشک های ساخت خود را به لبنان منتقل کرده، آن بمب های اتمی و یا موشک های اتمی را به منطقه و حتی اروپا منتقل نخواهد کرد و بنابراین باید هرچه زودتر جلوی آن را گرفت؟
بنظر ما تمام آن فرضیاتی که بموجب آنها رهبر جمهوری اسلامی و رهبر حزب الله لبنان آن ارزیابی را درباره ربودن دو سرباز اسرائیل و آغاز جنگی که فعلا سه هفته از آغاز آن می گذرد و چشم اندازی برای پایان آن تا زمان رسمیت یافتن اشغال لبنان وجود ندارد نقش برآب است.
به همین دلیل، حال باید دو نتیجه دیگر هم از این فاجعه گرفت:
الف- آن منابع اطلاعاتی و یا آن کسانی که بعنوان صاحب اطلاعات محرمانه در کنار رهبر جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان قرار گرفته اند و چنین زیرکانه آنها را بدنبال خویش می کشند چه کسانی اند؟ آنها که چنین ماهرانه به سود اسرائیل و امریکا عمل می کنند کیستند؟ (در همین شماره راه توده از قول سیاستمدار کهنه کار اتحاد شوروی سابق "پریماکف" بخوانید که چگونه سفیر امریکا در بغداد صدام حسین را به دام حمله به کویت کشید.)
ب- تمرکز قدرت در یک محفل مافیائی به بهانه تشکیل حکومت یکدست و حرکت از روی سر مردم بی خبر از همه جا و خود بریدن و خود دوختن، سرانجام به فاجعه عظیم یورش اتمی به ایران و برباد رفتن کشور ختم نخواهد شد؟
آن تصاویر تکاندهنده ای که از بمباران لبنان در این روزها می بینیم، تصاویر کم اهمیتی در برابر جنایت هولناکی که در ارتباط با ایران می خواهند مرتکب شوند نیست؟
نباید اجازه داد لبنان امروز، ایران فردا شود. فاجعه آفرینان کم خرد و توهم زده ای که با جنون رهبری جهان اسلام می روند تا ایران را برباد بدهند، باید کنترل شده و زمینه به زیر کشیدن آنها را فراهم ساخت. این زمینه سرانجام نیز می تواند فراهم شود، اما مهم آنست که قبل از وقوع فاجعه زمینه آن فراهم شود. با همین رویکرد است که از نیمه دوم، دوره دوم ریاست جمهوری محمد خاتمی راه توده نگران از آینده تحولات نوشت و پس از برگماری احمدی نژاد به ریاست جمهوری بر آن تاکید ورزید: هر نوع تحول و اصلاحاتی در ایران، این بار بدون به زیر کشیدن فاجعه آفرینانی که اکنون سیاست جنگی را در کشور پیش می برند ممکن نخواهد شد و مردم نیز به هیچ تحولی جز این باور نخواهند کرد. بنابراین مرحله ای که آغاز شده دشوارتر از دوران اصلاحات و درعین حال قطعی تر و تضمین شده تر خواهد بود. ایستادن در برابر جنگ طلبانی که چنین آسان در غیاب مردم برای سرنوشت آنها تصمیم می گیرند و بدون شناخت از ماهیت امپریالیسم در مرحله کنونی و توازن موجود قوا در عرصه جهانی و ضرورت وحدت ملی بجای ایجاد وحشت ملی می خواهند پیش بروند اجتناب ناپذیر است. باید ایستاد و شعاری را سر داد که علیه سیاست جنگی آنهاست. این شعار "صلح" است و با فاجعه ای که امریکا و اسرائیل در لبنان سرگرم آن هستند، مردم ایران بیش از گذشته از خواب غفلت برخاسته و می توان آنها را علیه جنگ و ویرانی بسیج کرد. 

---------------------------------------------------------------------

افسانه ما - 10

سیامک- عطارد- وزیری
روزی که خبرآغاز اعدام
 افسران توده ای به داخل زندان رسید

وزیری

سیامک

عطارد

---------------------------------------------------------------------

حاصل شعارهای جنگی احمدی نژاد
کشورهای عرب از بیم
کدام حکومت اسلحه می خرند؟
"زود-اوست شوایتس" سوئیس
ترجمه "ستاره عسگری"

روزنامه «زود اوست شوایتس» چاپ سوئیس با عنوان " شعارهای ضد اسرائیلی احمدی نژاد و سران کشورهای عربی " خبر از تشدید تجهیز کشورهای عربی به سلاح های جنگی ساخت امریکا و آماده شدن برای گسترش جنگ در منطقه می دهد. این روزنامه در تفسیر خود، آینده منطقه خاورمیانه را متاثر از سیاست های یکسال اخیر رهبران جمهوری اسلامی و شعارهای شخص احمدی نژاد که زمینه ساز جنگ شد می داند و می نویسد:
بنا به گزارش نشریه «نیویورک تایمز» دولت آمریکا تحویل بمب های هوشمند به اسرائیل را سرعت می بخشد. روزنامه«زود اوست شوایتس» از قول نیویورک تایمز همچنین می نویسد که "توم کاسی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که آمریکا مقادیر قابل توجهی سلاح به کشورهای عربی خواهد فروخت. از جمله کشورهای عربی دریافت کننده اسلحه از آمریکا عبارتند از لبنان، اردن هاشمی، امارات متحده عربی، بحرین، عربستان سعودی و عمان. کل مبلغ فروش سلاح های مورد نظر بالغ بر6/4 میلیارد دلار خواهد شد. عربستان سعودی با مبلغ 9/2 میلیارد دلار در صدر دریافت کنندگان اسلحه از آمریکا می باشد. از جمله سلاح های ارسالی آمریکا به عربستان بالگردهای از نوع «آپاچی» می باشد. کشور امارات متحده عربی امارات و بحرین از جمله بالگردهای نوع «بلک هاواک» دریافت خواهند کرد. کشور اردن هاشمی وسائل نقلیه زره پوش و کشور عمان راکت های ضد تانک دریافت خواهند کرد.در دو هفته گذشته همچنین دولت آمریکا اعلام کرده است که بالغ بر210میلیون دلار مواد سوختی جهت مصرف هواپیماهای اسرائیلی به آن کشور تحویل خواهد داد. بنا به گزارش نشریه نیویورک تایمز، دولت آمریکا همچنین در نظر دارد مبلغ20میلیون دلار جهت تجهیز ارتش لبنان به دولت این کشور پرداخت کند. دولت آمریکا از کنگره این کشور خواسته است تا در تصویب پیشنهادها سریعا اقدام کند.

آخرين توصيه ها و نامه های لنین
به حزب کمونيست اتحاد شوروی-3
دست به روی مردم
بلند نکنید!
این ارثیه تزاری است

کامينف - زينووف - بوخارين

------------------
مصاحبه پریماکف، در ارتباط با
اشغال عراق توسط امریکا و سقوط صدام
اگر صدام حسین
توصیه ها راعمل کرده بود!
------------------
افشاگری مهم عزت الله مطهری
انجمن حجتیه
با گام های خزنده امنیتی
رسید به قبضه حاکمیت
------------------

"به آذين" ميهمان اين آقايان-4
من و این قوم یهود

--------------------

خيانت به سوسياليسم

چین- کوبا- کره- ویتنام
درس های بزرگی
که این4 کشور از
فروپاشی شوروی گرفتند

ترجمه محمد علي عمويي

--------------------

پيام های شما
پاسخ های راه توده

ولایت فقیه کشف تازه ایست؟
توضیحاتی پیرامون مصاحبه
رئیس دانا با سهیل آصفی

--------------------

جامعه ايران در دوران رضا شاه-14

تجربه 3 دوره
جنبش کمونیستی ایران
در برابر نسل امروز
احسان طبری

کريم نيک بين

سلطان زاده

---------------

گزارش تصويری روزنامه های
ارگان مرکزی حزب توده ايران

---------------

انفجار اتمی
فاجعه چرنوبیل را
نمی توانند
برای ایران تکرار کنند؟

از سالگرد رویداد هولناک اتمی در پایگاه اتمی "چرنوبیل"،(پیش از فروپاشی اتحاد شوروی) اندک زمانی می گذرد. نه تنها پیش از فروپاشی اتحاد شوروی اطلاعات دقیق این رویداد منتشر نشد، بلکه در سال های پس از فروپاشی نیز چنین نشد. حتی در زمانی که برخی مقامات اتحاد شوروی سابق محاکمه می شدند و اشاره به اطلاعات پشت پرده این رویداد کردند نیز، این بخش از آن اطلاعات یا در انبوه رویدادهای روز کمرنگ شده و بدان توجه نشد و یا دامنه گسترش خبری آن را محدود کردند تا فراموش شود.
آگاهی از ریشه های این رویداد، امروز و در شرایط اتمی- جنگی که برای ایران فراهم آمده اهمیت فوق العاده یافته است، چرا که می تواند در ابعادی وخیم تر در ایران تکرار شود.
به همین دلیل، یکبار دیگر آن اطلاعات مختصری را که در اختیار داریم منتشر می کنیم:
مسئول سازمان امنيت اتحاد شوروی در دادگاهی که برای متهمین به کودتای 1991رهبران حزب و دولت اتحاد شوروی علیه گورباچف و یلتسین تشکیل شده بود گفت:
«من اطلاعات محرمانه ای درباره طرح نابودی شوروی توسط غرب در اختيار داشتم.
امريکا برای نابودی اتحاد شوروی خود را آماده کشتار 120 هزار نفر از مردم اين سرزمين کرده بود و حادثه اتمي چرنوبيل مقدمه اجرای اين طرح بود. بنابراين، وقتي گورباچف در همان مسيری که امريکا با قرباني کردن 120 هزار نفر برنامه آن را داشت گام بر مي داشت وظیفه من دفاع از اتحاد شوروی و جلوگيری از اين نابودی بود.»


(اسناد محاکمه رهبران کودتای نافرجام 1991 اتحاد شوروی)

           
 

واقعيت ها و استراتژی

نوشته " ژاك شامبز"

 ترجمه و تدوين "ن. کيانی" برای راه توده

 

هيتلر و آلمان ها

(ورنر پاريس ـ اديسيون سوسيال ـ 1982)

نوشته پي ير آنجل

 ترجمه عليرضا خيرخواه

 

بازی شیطاني

نوشته روبرت دريفوس

ترجمه فروزنده فرزاد

           
 

مقاله ها و نوشته های

تئوريک و تحليلی

* گرایش توسعه طلبانه سرمایه دینامیسم گلوبالیسم

 ترجمه ش. م. بهرنگ

*انقلاب نوین جهانی استوار برپایه های مادی ـ تکنیکی جهام واقعا موجود

تهیه و تدوین ک.رحمانی

*مارکسیسم کلید درک خلاق جهانی که می شناسیم و می سازیم

ترجمه علیرضا خیرخواه

 

آثار بالينی

برخی بررسی ها درباره جهان بینی ها و جنبش های اجتماعی در ایران

احسان طبری

یادداشت ها و نوشته های فلسفی و اجتماعی

احسان طبری

ماتریالیسم دیالک تیک

امیر نیک آئین

 

سیاوش کسرايی
ـ باور (آخرین شعر خوانی)
ـ آرش کمانگير

ـ ما را مدد کنيد

 

 

دکتر نورالدين کيانوری
ـ نامه به علی خامنه ای از زندان اوین
ـ سنت، مذهب و مدرنیته
ـ سخنی با همه توده ای ها

   

بشنويد!

یک عمر فریاد آزادی را با صدای به آذین

 

 

محمد علی عمويی
ـ مصاحبه با نشریه نامه
ـ گفتگو با روزنامه آفتاب
ـ گفتگو با آفتاب امروز پیرامون درگذشت کیانوری

 

مريم فيروز
ـ گفتگو با روزنامه اومانیته
ـ گفتگو با رادیو ایرانیان پیرامون آخرین لحظات حیات نورالدین کیانوری

 

احسان طبری
ـ از میان ریگ ها و الماس ها
ـ نقش مذهب و پایگاه طبقاتی مبارزان مذهبی در ایران
ـ درباره ملت و مسئله ملی

 

ف.م. جوانشير
ـ حماسه داد
ـ آن که غبار از چهره سیاسی فردوسی روبید!

 

پرفسور آگاهی
ـ تاريخ احزاب در ایران

 

مهدی کيهان
ـ جنبش سنديکايی در ایران

 

 

"مردم"

و

 "نامه مردم"

سرگذشت ارگان مرکزی حزب توده ایران

------------------------

صفحات اول "مردم" و"نامه مردم"
از سال 1358 تا 1360

------------------------

مشی و سياست توده ای

 در سرمقاله های

"مردم" و "نامه مردم"

------------------------

اطلاعيه ها

و اعلاميه های

 حزب توده ایران

 از 56 تا 62

پرسش و پاسخ

آنچه حزب گفت

و
آنچه روی داد

نــويد
آذرخشی در آسمان استبداد به

سازمان نويد تبديل شد

فاجعه ملی

قتل عام سال 1367

 کودتای 28 مرداد

اسناد، تصاوير و مقالات تحقيقی

- .......

رحمان هاتفی

ـ شکوفه های دوست داشتن!
ـ تيزابی، از طايفه ماندگاران!

ـ آن سرخ گل، گلسرخی بود

           
 

...جنبش های اجتماعی در ایران- طبری

از مهرپرستی تا استبداد دینی

40 قرن جدال

مذهب و آئین در ایران

 

1400 سال مقاومت ایرانی ها

برای حفظ هویت خویش

--------------------

جنگ و جهانی شدن

ترجمه جعفر پویا

 

تاریخ به روایت مطبوعات

--------------------

فلسفه را مردمی کنیم

ترجمه علیرضا خیرخواه

  تماس با ما  

حساب بانکی

Vernis

PostbankEssen

KontoNr. 0517751430

BLZ: 360 100 43

Germany

Tel:+49-30-36759721

Email : contact@rahetudeh.com

آدرس پستی

Postfach 126926
 10609 Berlin-

Germany

 

نقل مطالب منتشر شده دراین سایت

 با ذکر منبع آزاد است